Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 38775
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 31 می 2022 - 19:58 |

شکست مفتضحانه آمریکا و عربستان در انتخاب رئیس پارلمان لبنان

شکست مفتضحانه آمریکا و عربستان در انتخاب رئیس پارلمان لبنان

در حالی که آمریکا و عربستان مدعی بودند که مقاومت، اکثریت پارلمانی را از دست داده است و می‌توانند تعیین کنند که چه کسی رئیس پارلمان شود، انتخاب مجدد نبیه بری، خط بطلانی بر ادعاهای این کشورها و شکست دیگری برای آنان محسوب می‌شود.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر،  نمایندگان پارلمان جدید لبنان امروز (سه‌شنبه) در مقر پارلمان در میدان «النجمه» حضور یافتند تا هیأت رئیسه جدید را انتخاب کنند.

پس از پایان رأی‌گیری نبیه بری با ۶۵ رأی از مجموع ۱۲۸ رأی بار دیگر به عنوان رئیس پارلمان لبنان انتخاب شد. ۴۰ رأی، باطله اعلام شد و ۲۳ نماینده رأی سفید داده بودند.

«نسیب حطیط» پژوهشگر مسائل سیاسی لبنان در این زمینه، با اشاره به شکست طرحهای آمریکا و عربستان سعودی برای رسیدن نامزدهای وابسته به این کشورها به عنوان رئیس پارلمان، به شبکه خبری العالم گفت: «پیروزی نبیه بری برای هفتمین بار در پارلمان، به منزله شکست پروژه آمریکا در لبنان است».

حطیط ضمن تبریک به ملت لبنان درباره این دستاورد مهم در انتخابات، تأکید کرد، با انتخاب بری، طرحهای آمریکا در انتخاب رئیس پارلمان، شکست خورد؛ زیرا این کشور مدعی بود که نمایندگان وابسته به واشنگتن، موفق شده‌اند اکثریت پارلمانی را به دست آورند.

وی با بیان اینکه آمریکا مدعی بود که می‌تواند تعیین کند که چه کسی رئیس پارلمان لبنان باشد، خاطر نشان کرد، امروز با ادله و ارقام ثابت شد که نه آمریکا و نه سفیر سعودی در لبنان نتوانسته‌اند اکثریت پارلمانی را به دست آورند، بلکه نیروهای ملی‌گرا و وابسته به مقاومت، همچنان اکثریت را در دست دارند.

این در حالی است که رسانه‌های ضد مقاومت و حامی جریان سعودی-آمریکایی پس از انتخابات، مدعی بودند که حزب الله لبنان به همراه همپیمانانش نتوانسته است اکثریت پارلمانی را به دست آورند، ولی انتخاب بری نشان داد که این ادعاها، صرفا در راستای تبلیغات دروغین رسانه‌ای بوده است.

«سمیر جعجع» رهبر حزب «القوات اللبنانیه» که وابسته به عربستان سعودی و آمریکاست و در نقطه مقابل مقاومت قرار دارد، پیش از این گفته بود که به بری رأی نخواهند داد. جعجع ادعا کرده بود که نمایندگان وابسته به القوات و جریان مقابل مقاومت، قصد دارند، رئیس جدیدی برای پارلمان انتخاب کنند که «حافظ حکومت لبنان» باشد.

وی نیز مانند آمریکا و عربستان، مدعی بود که حزب الله اکثریت پارلمانی را از دست داده است و به همین دلیل با انتخاب رئیس دیگری برای پارلمان، تلاش خواهد کرد که «تصمیم‌گیری راهبردی را به حکومت» بازگرداند و تصمیم امنیتی و نظامی نیز در دست ارتش لبنان باشد.

گفتنی است که تلاش‌های آمریکایی-عربی در جهت مهندسی روند و نتایج انتخابات پارلمانی لبنان به رهبری واشنگتن و ریاض انجام شد؛ زمانی اهداف و ابزارهای این دو مشابهت بیشتری پیدا کرد که تضعیف گروه‌های سیاسی ملی‌گرا (مانند جنبش آزاد میهنی) و احزاب مقاومت (نظیر جنبش حزب‌الله و جنبش امل) به عنوان سیاست مشترک‌شان انتخاب شد. متفرق کردن آراء لبنانی‌های طرفدار متحدان حزب‌الله و تقویت پایگاه اجتماعی احزاب تندرو و همسو با سیاست‌های عربی-صهیونیستی هدف اصلی سفارت‌خانه‌های ریاض و واشنگتن در بیروت بود.

آنان باتوجه به وضعیت کنونی لبنان در سطوح سیاسی و اقتصادی، بهترین ابزار نیل به این هدف را پول و تزریق کمک‌های مالی به متحدان خود یافتند. تاثیر تزریق این اموال آمریکایی-سعودی در چند جا خود را نشان داد که اولین مرحله آن قبل از آغاز روند رای‌گیری بود.

مرحله دوم تاثیرگذاری این کمک‌های مالی، در روز انتخابات نمایان شد؛ جایی که حزب نیروهای لبنانی وابسته به سمیر جعجع و گردان‌های لبنان (دو حزب ضد مقاومت) تقریباً در تمام طول روز بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شبکه‌های لبنانی را در اختیار داشتند. این شبکه‌ها در برخی ساعات رای‌گیری، فعالیت‌های دفاتر مرکزی احزاب همسو با واشنگتن و ریاض را به طور زنده پوشش داده و پخش کردند.

این وضعیت موجب واکنش‌ها و تحلیل‌های بسیاری در داخل و خارج لبنان شد. نه‌تنها احزاب نزدیک به جنبش‌های مقاومت، بلکه سایر احزاب و جریان‌های سیاسی لبنانی نیز به کمک‌های مالی و تقابل رسانه‌ای احزاب آمریکایی و سعودی اشاره کرده و از عملکرد ضدملی آنان انتقاد کردند.

درباره استراتژی واشنگتن در این انتخابات نیز باید گفت که راهبردهای آمریکایی در جهت شکل‌دادن به نتایج مورد نظر، از اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد. آمریکایی‌ها از آن اعتراضات و تداومش به نفع خود استفاده‌ کردند؛ از یک سو با محاصره اقتصادی ملت لبنان، عرصه را بر مردم و فعالیت‌ بازارهای این کشور تنگ کردند و از سوی دیگر، با فشار سیاسی برمقامات بیروت قدرت بیشتری برای عوامل دست‌نشانده‌ی خود در داخل لبنان خریدند.

در پایان باید گفت، آمریکا و عربستان سعودی تا کنون نتوانسته‌اند جریان مقاومت و همپیمانان آن در لبنان را در انتخابات پارلمانی شکست دهند و انتخاب بری، ادعاهای دروغ آنان را بر ملا کرد، ولی واشنگتن و ریاض دست از کارشکنی بر نخواهند داشت و تلاش خواهند کرد تا  با تعویق تشکیل دولت و با افزایش دامنه بحران‌های معیشتی لبنان، حزب‌الله را مسئول وضع موجود نشان دهند و برای اهدافی همچون جنگ داخلی و خلع‌سلاح مقاومت تلاش نمایند.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.