Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 38261
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 18 می 2022 - 16:46 |

عطوان: ائتلاف آمریکایی-اسرائیلی در خلع سلاح مقاومت شکست خواهد خورد

عطوان: ائتلاف آمریکایی-اسرائیلی در خلع سلاح مقاومت شکست خواهد خورد

تحلیلگر برجسته جهان عرب ضمن اشاره به سیاست‌های ائتلاف آمریکایی-صهیونیستی در انتخابات لبنان، آنان را در خلع‌سلاح مقاومت شکست‌خورده توصیف کرد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه اینترنتی «رای الیوم» چاپ انگلیس ضمن ارائه تحلیلی درخصوص نتایج انتخابات پارلمانی لبنان، به شکست پروژه آمریکایی-صهیونیستی در خلع سلاح مقاومت اشاره کرد.

عطوان در مقدمه یادداشت تحلیلی خود هدف از برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان را اصلاح نظام سیاسی حاکم هر چند جزئی و همچنین نجات کشور از بحران های خفقان اقتصادی توصیف کرد و سپس نتایج اولیه آن را تکان‌دهنده دانست. وی به برخی تحلیل‌ها درخصوص احتمال از دست دادن اکثریت پارلمانی برای احزاب محور مقاومت اشاره می‌کند و از دست‌دادن کرسی‌های پارلمان توسط احزاب همسو با حزب‌الله نظیر متحدان مسیحی‌اش را منجر به تشدید بحران سیاسی و پیامدهای اقتصادی ویرانگر آن و حتی فروپاشی اجتماعی توصیف می‌کند.

سردبیر روزنامه رای‌الیوم نوشت: «درست است که ائتلاف حزب الله و امل موفق شد تمامی کرسی‌های متعلق به جریان شیعه (۲۷کرسی) را دوباره به دست آورد، اما مشکل اینجاست که برخی از متحدان آن در سایر جریان‌ها و طیف‌های سیاسی کرسی‌های زیادی را از دست دادند. به طوری که اکثریت به نسبت ۷۱ کرسی در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت؛ البته این اعداد پس از اعلام رسمی نتایج ممکن است تغییر کنند».

عطوان درخصوص پارلمان و ائتلاف‌های آن در آینده گفت: «ما احتمالاً باید منتظر پارلمانی بی‌ثبات باشیم که در آن تعداد کرسی‌های اختصاص‌یافته به جناح‌های اصلی به هم نزدیک می‌شوند؛ به طوری که هیچ یک از آن‌ها اکثریتی ندارند تا برای حل وفصل دو انتخابات آتی [یعنی رهبری پارلمان و انتخابات ریاست‌جمهوری] واجد شرایط باشند».

تحلیلگر برجسته جهان عرب درباره وضعیت مردم لبنان اشاره کرد: «کاهش میزان مشارکت در انتخابات تا حدود ۴۰٪ نشان دهنده آن است که رای‌دهنده لبنانی از طبقه حاکمه سیاسی ناامید شده و اعتماد خود به آن را برای انجام اصلاحات لازم و خارج‌کردن کشور از بحران از دست داده است. سعد الحریری اولین کسی بود که صدای این هشدار را درآورد؛ زمانی‌که خروجش را از زندگی سیاسی و رهبری‌اش اعلام کرد. به خاطر همین جهت‌گیری متعارض بود که او به عنوان برنده بزرگ‌تر در پایان رقابت‌ها ظاهر خواهد شد و تاکید خواهد کرد که دیدگاهش صحیح بوده است».

عطوان درباره سلامت روند انتخابات افزود: «همانطور که وزیر کشور تاکید می‌کند هیچ گونه تقلبی در روند رای‌گیری صورت نگرفته و هیچ‌گونه فعالیت‌های خشونت‌آمیز برای منحرف کردن آن صورت نگرفته است؛ اما مهم‌تر از همه، پول‌های سیاسی است که نقش مهمی در نتایج آن ایفا کردند؛ به طوری که کشورهایی که خرج کردند، به همان موازات موفق شدند. به ویژه ایالات متحده و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و در راس آن‌ها عربستان سعودی که به متحدان خود پول تزریق می‌کردند. این روند یادآور اولین انتخابات عراق است که تحت نظارت برمر، سفیر آمریکایی‌ها و بر اساس طرح او برگزار شد؛ او یک روند سیاسی براساس سهمیه‌های فرقه‌ای به وجود آورد که توسط اشغالگران مهندسی شده بود».

سردبیر روزنامه رای‌الیوم تاکید کرد: «نتایج این انتخابات و نحوه به‌دست آمدن آن‌‌ها ممکن است برای اجرای مهم‌ترین قسمت سناریوی آمریکا و اسرائیل در لبنان، یعنی شعله‌ور شدن جنگ داخلی مورد استفاده قرار گیرد تا فضا را برای مداخله غرب برای خلع سلاح مقاومت آماده کند. سلاحی که به تهدیدی برای دولت اشغالگر اسرائیل تبدیل شده است».

عبدالباری عطوان درخصوص برنامه‌های آمریکا در لبنان نوشت: «به نظر می‌رسد طرح‌هایی نظیر گرسنگی‌ دادن و تحقیر لبنانی‌ها توسط آمریکا و متحدانش در لبنان به ثمر نشسته و عده‌ای از لبنانی‌ها را وادار به کناره‌گیری از محور مقاومت و رای دادن به طرف مقابل تحت عنوان آنچه تغییر نامیده می‌شود، کرده است. آن‌ها این گزینه را تنها و سریع‌ترین راه برون رفت از بحران‌های کنونی یافتند؛ جایی که ۸۰درصد لبنانی‌ها زیر فشار فقر و گرسنگی، نرخ بیکاری بیش از ۳۰درصد و بدهی عمومی بیش از ۱۰۰میلیارد دلار زندگی می‌کنند. پس‌اندازهای آن‌ها از بین رفت و ارزش لیر بیش از ۹۵درصد کاهش یافت».

تحلیلگر برجسته مسائل جهان عرب درباره شرایط منطقه‌ای خاطرنشان کرد: «لبنان و کل منطقه در آستانه یک جنگ بزرگ منطقه‌ای قرار دارند. بزرگترین مانور نظامی اسرائیل در نوع خود که از یک هفته پیش آغاز شده، یکی از مهم‌ترین تدارکات آن است. هدف از این تحرکات  و آمادگی‌ها کنترل مقاومت و خلع سلاح آن است. آنان سعی می‌کنند تا از نتایج انتخابات به عنوان پوششی برای این طرح استفاده کنند؛ جرقه درگیری ممکن است در اطراف  میدان‌های گازی لبنان و یا به راه افتادن طوفانی در قدس باشد».

عطوان درباره مواضع و سیاست‌های انتخاباتی ائتلاف مقاومت در لبنان افزود: «جریان مقاومت باید از درس‌ها و نتایج این انتخابات چه مثبت و چه منفی سود ببرد و اشتباهات خود در انتخاب متحدان را بررسی کند؛ در مورد برخی از عملکردها و تاکتیک‌های خود سکوت کرده و برای تقویت صفوف جریان خود بررسی‌های جامع و جسورانه‌ای انجام دهد تا بتواند با جدیدترین توطئه‌ها در مرحله پیش‌رو مقابله کند که از نظر ما خطرناک‌تر از سناریوهای گذشته‌اند».

سردبیر روزنامه رای‌الیوم در پایان‌بخش یادداشت تحلیلی خود تاکید کرد: «ائتلاف آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی منطقه خلیج [فارس] در خلع سلاح مقاومت موفق نخواهد شد و اسرائیل بزرگترین بازنده این جنگ آن‌ها خواهد بود؛ جنگی که در صورت شروع ممکن است با نابودی آن خاتمه یابد. زیرا اشغالگران اسرائیلی نه تنها با حزب الله، بلکه با  نیروهای محوری چندجانبه در چند جبهه درگیر خواهند شد».

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.