Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 38148
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 15 می 2022 - 15:18 |

فنلاند رسماً اعلام کرد برای عضویت در ناتو درخواست می‌دهد

فنلاند رسماً اعلام کرد برای عضویت در ناتو درخواست می‌دهد

در بحبوحه درگیری‌ها در اوکراین، رئیس‌جمهور و دولت فنلاند اعلام کردند این کشور قصد دارد برای عضویت در ناتو درخواست دهد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، رئیس‌جمهور و دولت فنلاند امروز (یکشنبه) اعلام کردند که این کشور قصد دارد برای عضویت در ناتو درخواست دهد تا راه را برای گسترش ائتلاف نظامی ۳۰ کشور غربی در بحبوحه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین و در میانه هشدارهای مسکو، هموار کند.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، «سائولی نینیستو» رئیس‌جمهور و «سانا مارین» نخست‌وزیر فنلاند در یک کنفرانس خبری مشترک در کاخ ریاست‌جمهوری هلسینکی این تصمیم را اعلام کردند. انتظار می‌رود پارلمان فنلاند در روزهای آینده این تصمیم را در اقدامی که بیشتر جنبه تشریفاتی دارد، تایید کند. سپس درخواست رسمی عضویت فنلاند به مقر ناتو در بروکسل ارسال خواهد شد که به احتمال زیاد هفته آینده خواهد بود.

پیش‌تر، «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان گفت، در صورتی که فنلاند و سوئد تصمیم به درخواست عضویت در ناتو بگیرند، آلمان تمام آمادگی‌ها را برای فرآیند تصویب سریع انجام داده و در عین حال بر نیاز هر دو کشور به تضمین‌های امنیتی تاکید کرد.

او در دومین روز از مذاکرات با همتایان خود در ناتو، به خبرنگاران در برلین گفت آلمان همه چیز را برای انجام فرآیند تصویب سریع آماده کرده است. وزیر خارجه آلمان افزود که وزرای خارجه عضو ناتو در شام روز شنبه توافق کردند که بین زمان درخواست و زمان پیوستن این کشورها به ناتو نباید منطقه خاکستری وجود نداشته باشد.

وزیر خارجه آلمان به دوره تصویب اشاره داشت که می‌تواند تا یک سال طول بکشد که طی آن، این دو کشور نوردیک هنوز با ماده ۵ ناتو که تضمین می‌کند حمله به یک متحد، حمله به همه است، محافظت نمی‌شوند.

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس هم گفته بود: ما منتظر پیوستن دوستانمان فنلاند و سوئد به ناتو هستیم. اگر آن‌ها درخواست پیوستن به ناتو را ارائه دهند، انگلیس به شدت از آن حمایت خواهد کرد.

طرح فنلاند برای درخواست عضویت در ناتو روز پنجشنبه اعلام شد. تصمیم فنلاند برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده است؛ فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، حدود هزار کیلومتر مرز با روسیه داشته و اولین کشور دارای مرز مشترک با این کشور محسوب می‌شود که قرار است در ناتو عضویت پیدا کند.

«دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل گفته «عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و حضور نظامی این ائتلاف در این دو کشور سبب می‌شود که قلمروی سوئد و فنلاند به هدف احتمالی ارتش روسیه تبدیل شود».

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.