Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 37861
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 06 می 2022 - 19:01 |

پرواز اولین هواپیمای حامل اسرا از عربستان به یمن

پرواز اولین هواپیمای حامل اسرا از عربستان به یمن

ائتلاف سعودی اعلام کرد که اولین هواپیمای حامل اسرا از عربستان به سمت یمن حرکت کرده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی، امروز (جمعه)، از پرواز اولین هواپیمای حامل اسرا به یمن خبر داد.

سخنگوی ائتلاف سعودی بدون ذکر جزئیات بیشتر، خبر داد که فرایند انتقال هوایی اسرا امروز در سه مرحله به صنعاء و عدن صورت خواهد گرفت.

روزنامه سعودی «عکاظ» لحظاتی بعد گزارش داد که اولین هواپیما حامل ۴۰ اسیر بوده و وارد یمن شده است. خبرنگار شبکه «الحدث» هم خبر داد که اسرا با هواپیمای صلیب سرخ به عدن انتقال داده شده‌اند و تعداد اسرای آزادشده در مجموع ۱۰۸ نفر است که به ترتیب وارد فرودگاه عدن خواهند شد.

این در حالی است که ائتلاف سعودی هشتم ماه جاری اعلام کرده بود ۱۶۳ اسیر یمنی را آزاد کرده و در هماهنگی با صلیب سرخ جهانی این افراد به صنعاء منتقل می‌شوند.

ائتلاف پیشتر در این خصوص مدعی شده بود که این اقدام در راستای تلاش برای بسته شدن پرونده تبادل اسرا بدون توجه به مسائل سیاسی و همچنین تلاش برای پایان بحران یمن است.

با این حال، رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی اخیرا گفت که به‌رغم آنکه  صنعاء گام‌های بسیاری برای حل پرونده انسانی تبادل اسرا برداشته، سیر مذاکرات با سازمان ملل درباره تبادل اسرا بسیار کند پیش می‌رود.

انتقال اسرا پس از آن صورت می‌گیرد که «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، در ۱۳ فروردین از آغاز آتش‌بس دو ماهه بین طرف‌های درگیر در یمن خبر داد و خواستار توقف تمامی عملیات‌های نظامی شد.

بر اساس بندهای این توافق، بایست ۱۸ کشتی حامل سوخت وارد بنادر الحدیده یمن شوند و از طرف دیگر باید هر هفته به دو پرواز اجازه استفاده از فرودگاه صنعاء داده می‌شود. از جمله دیگر بندهای این توافق، نشست بین طرف‌ها برای توافق بر سر گشودن گذرگاه‌ها در تعز و دیگر استان‌ها به منظور بهبود تردد افراد در داخل یمن بوده است.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.