Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 39463
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 18 ژوئن 2022 - 21:08 |

اخراج بیش از ۱۸ هزار پناهجوی افغانستانی از ترکیه طی ۶ ماه

اخراج بیش از ۱۸ هزار پناهجوی افغانستانی از ترکیه طی ۶ ماه

سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد که طی ۶ ماه اخیر دولت ترکیه بیش از ۱۸ هزار پناهجوی افغانستانی را از این کشور اخراج کرده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، سازمان بین‌المللی مهاجرت «آی‌اوام» اعلام کرد که دولت ترکیه از ژانویه ۲۰۲۲ تاکنون برای اخراج پناهجویان افغانستانی ۷۹ پرواز چارتر انجام داده است که در مجموع بیش از ۱۸ هزار پناهجو افغانستانی به کشور مسترد شده‌‌اند.

بر اساس آمار جمع آوری شده توسط آی‌اوام، در چهار ماه پس از بازگشت طالبان به قدرت، نزدیک به ۸۴۰ هزار پناهجو افغانستانی از مرزهای بین‌المللی عبور کرده‌اند که تقریباً دو برابر بیشتر از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۱ بود.

«سید آقا هاشمی» نماینده مهاجران افغانستانی در استانبول درباره نگاه مهاجرستیزانه در ترکیه به «صدای آمریکا» گفت: بیشتر ترک‌ها، به ویژه سیاستمداران، پناهندگان و مهاجران را مقصر مشکلات اقتصادی این کشور می‌دانند.

یافته‌های اخیر یک نظرسنجی توسط سازمانی تحقیقاتی در ترکیه نشان داد که بیش از ۷۸ درصد از پاسخ دهندگان خواستار بازگرداندن پناهندگان به کشورهای مبدأ هستند.

ترکیه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را در ژوئن ۲۰۲۳ برگزار می‌کند و برخی سیاستمداران از هم اکنون به مقصر دانستن پناهندگان برای مشکلات اقتصادی این کشور روی آورده‌اند.

یکی از احزاب راستگرا شعار «پیروزی به قدرت خواهد رسید، همه پناهندگان و اتباع غیرقانونی خواهند رفت» را به عنوان شعار انتخاباتی خود تعیین کرده است.

در همین راستا کارزارهایی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده که پناهندگان را به گرفتن شغل از جمعیت محلی و افزایش قیمت‌ها متهم می‌کند.

پناهجویان افغانستانی درحالی بطور اجباری به افغانستان اخراج می‌شوند که بیش از ۹۰ درصد جمعیت این کشور از ناامنی غذایی رنج می‌برند و شرایط بازگشت به این کشور مساعد نیست.

یادآوری می‌شود که دولت ترکیه در سال ۲۰۲۲ نیز اجازه اقامت موقت به شهروندان افغانستانی که با هزینه شخصی خود در ترکیه زندگی می‌کردند و اقامت توریستی داشتند را نیز محدود کرد.

بیشتر شهروندان افغانستانی که قبلاً اقامت یک یا دو ساله ترکیه را داشتند، اکنون نمی‌توانند اقامتشان را تمدید کنند و دولت ترکیه تمدید اجازه اقامت آن‌ها را به خرید املاک در این کشور مشروط کرده است.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.