Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 39325
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 13 ژوئن 2022 - 16:28 |

افشای عکس‌های مخفی پنتاگون از اولین زندانیان گوانتانامو

افشای عکس‌های مخفی پنتاگون از اولین زندانیان گوانتانامو

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» تصاویری مخفی و تاکنون منتشر نشده را از اولین زندانیان گوانتانامو منتشر کرده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، به‌رغم تلاش ۲۰ ساله ارتش آمریکا برای ممانعت از درز اطلاعات و تصاویر زندان ایالات متحده در خلیج گوانتانامو، مجموعه‌ای از عکس‌های مخفی و تاکنون منتشر نشده از اولین زندانیان این زندان منتشر شده است.

این عکس‌ها که روز یکشنبه توسط روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» منتشر شد، مردانی در غل و زنجیر و با چشم‌بند و گوش‌گیر را هنگام ورود به این زندان بحث‌برانگیز در سال ۲۰۰۲ نشان می‌دهد.

نیویورک تایمز اشاره می‌کند که تنها تصاویری که تاکنون از این زندان در سواحل کوبا درز کرده توسط ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و این روزنامه از طریق قانون آزادی اطلاعات، تصاویر جدید را از اولین زندانی‌ها که تنها چند ماه پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به آنجا فرستاده شدند، منتشر کرده است.

طبق این گزارش، این عکس‌ها برای این گرفته شدند که «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع وقت آمریکا و مقامات دیگر در واشنگتن در جریان آغاز بازداشت و بازجویی این افراد در زمان جنگ قرار بگیرند.

در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۲، ارتش آمریکا عکاس‌هایی را که از سی‌ان‌ان و میامی هرالد در این زندان حضور داشتند از گرفتن هرگونه عکس منع کرد. بعد از آن، یک عکاس نیروی دریایی آمریکا تصویری از ۲۰ زندانی اول که زانو زده بودند را در کمپ ایکس ری ارسال کرد.

به گزارش «دیلی میل»، حدود ۷۸۰ مرد در زمان «جورج دابلیو بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا به گوانتانامو فرستاده شدند که او آن‌ها را «بدترین بدترین‌ها» توصیف کرده بود. با این حال تاکنون تنها ۱۸ نفر از افراد بازداشتی در این زندان متهم شده و تنها پنج نفر از آن‌ها محکوم شده‌اند.

طبق این گزارش، تنها ۳۵ مرد همچنان در زندان به سر می‌برند که ۱۰ نفر از آن‌ها منتظر شروع محاکمه هستند. «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از تعطیل کردن گوانتانامو منع شد، اما دولت‌های اخیر این کشور به مرور تعداد افراد بازداشت شده را کاهش داده‌اند.

روزنامه انگلیسی دیلی میل در سال ۲۰۲۱ گزارش داد که از میان زندانیان گوانتانامو که باقی مانده‌اند، ۱۷ نفر مهم شناخته می‌شوند و احتمالا هرگز آزاد نخواهند شد؛ اما گمان می‌رود که سایرین «بازداشت‌شدگان کم‌ارزش» هستند که خطر کمی دارند و نُه نفر از آن‌ها قبلاً در تئوری رسماً آزاد شده‌اند.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.