Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 38846
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 01 ژوئن 2022 - 21:45 |

تحلیل قرآنی نهضت امام خمینی (ره)

تحلیل قرآنی نهضت امام خمینی (ره)

«قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا …» (سبأ/۴۶)
امام خمینی (ره) تأثیرگزارترین شخصیت علمی در صدسال اخیر بوده است. به طوری که بعد از سی و سه سال از رحلت آن خورشید خاورزمین، هنوز که هنوز است نام و تفکرات و اندیشه‌های او نصب العین دوست داران، تیتر اخبار جهان و ورد زبان معاندان و مخالفانش قرار دارد!
امام خمینی (ره) در ادامه نهضت‌های پیامبران و نهضت خونین کربلا، نهضتی را پایه گزاری نمود که آب حیات اسلام و جامعه اسلامی شد. اسلام و امت اسلامی را از اضمحلال نجات داد. در شرایطی امام خمینی (ره) دست به انقلاب زد که قدرت‌های شیطانی و مستکبر، با استفاده از عمال فاسد و مفسد خود، مسلمانان و کشورهای اسلامی را، به‌ویژه ایران را، به بردگی و استضعاف می‌کشاندند و از اسلام و ارزش‌های اسلامی فقط نامی باقی بود.
در چنین شرایطی امام خمینی (ره) انقلاب را ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانست؛ و با یک عبا به تن و یک عصا به دست در راه خدا قیام نمود و انقلاب کرد.
این آیه یکی از آیات حماسی و پرجاذبه‌ی قرآن کریم است که مبنای قیام‌های فکری فرهنگی و قیام‌های نظامی و مسلحانه علیه متحجران، ملحدان و طواغیت زمان قرار گرفته و می‌گیرد. در یک جمله می‌گوید: «… قيام و نهضت كنيد براى زنده كردن انديشه‏هاى خفته» امام خمینی (ره) در مسیر انقلاب در سخنرانی‌های آتشین خود از این آیه زیاد استفاده نموده‌اند. نکته ی جالبی که از این آیه استفاده می‌شود این است که: درراه خدا قیام کنید و از کمی جمعیت نترسید. مادامی که دین خدا را یاری کنید نصرت الهی و ثبات قدم با شماست: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُم‏» (محمّد: ۷). و یا «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ» بقره: ۲۴۹).
قیام و نهضت امام خمینی (ره) یک نهضت اسلامی و قرآنی بود. در پرتو هدایت و آموزه‌های وحیانی، این نهضت شکل گرفت، در سایه قرآن و آیات قرآنی ادامه یافت و در پرتو روشنایی قرآن و اسلام، این نهضت به ثمر نشست.
هدف امام خمینی (ره) از این انقلاب حاکمیت مطلق قرآن و اسلام بود. امام خمینی (ره) تنها آزادی و استقلال را نمی‌خواست، بلکه آزادی و استقلال اسلامی و قرآنی را می‌خواست. چنان که فرموده است: «ما اگر تمام آزادی‌ها را به ما بدهند، تمام استقلال‌ها را به ما بدهند و بخواهند قرآن را از ما بگيرند، نمى‏خواهيم. ما بيزار هستيم از آزادى منهاى قرآن، ما بيزار هستيم از استقلال منهاى اسلام». (امام خمینی، ج ۷ ص ۴۸۶: ۱۳۸۵). اتکای امام راحل به قرآن را می‌توان عامل پیروزی انقلاب دانست.
یعنی امام مبنای نهضت خود را بر پایه¬ی احیای قرآن و اجرای قوانین و احکام آن قرار داده بود، تا در سایه تشکیل حکومت قرآنی، استقلال و آزادی توأم با معنویت تأمین شود. التزام عملی به آیاتی همچون «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُم‏» (محمّد: ۷) و «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ‌» (عنکبوت: ۶۹).
حقیقتاً عامل پیروزی نهضت قرآنی امام خمینی (ره) بوده است. تصویرسازی که این آیات از مجاهدت و نصرت دین الهی توسط مؤمنان می‌کند و نوید فتح و پیروزی و ثبات قدمی که در این راه مقدس خداوند نصیب آنها می‌کند عامل بزرگ پیروزی است.
و در آیه دیگر می‌فرماید: «وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرينَ» (بقره: ۲۵۰). در این آیه هم صبر و ثبات قدم داوود نبی و لشکریانش در برابر جالوت علت پیروزی شناخته شده است. قدرت‌های مادی و شیطانی از نظر امکانات مادی و تجملات ظاهری هرچه هم قوی باشند چون نصرت، عنایت و ولایت الهی پشت آنها نیست در مقابل جبهه حق شکست آنها حتمی است، مثل حکومت شاهنشهای ایران که هشتمین قدرت نظامی دنیا بود ولی حضرت امام خمینی (ره) با عنایت به خدا و تمسک به آیات ربانی او را سرنگون کرد. امام در واقع قدرت پوشالی طاغوت زمان خود را در برابر قدرت خداوند هیچ حساب نمی‌کرد.
و از جانب دیگر ایمان وثیق حضرت روح‌الله (ره) به پروردگار قاهرمنان که برگرفته از آیات ذیل بوده است، عامل سرنگونی حکومت شیطانی و دست نشانده پهلوی گردید: «فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ» (بقره: ۲۵۶-۲۵۷).
و این بخش در کلمات و بیانات امام راحل (ره) خیلی بر جسته بیان شده است: «رمز پیروزى امروز ما این است که اتکا به خداى تبارک‌وتعالی داشتیم. رمز پیروزى ما این است که جنبه فقط سیاسى نبود، فقط براى نفت و امثال اینها نبود؛ جنبه جنبه معنوى بود، اسلامى بود. جوانان ما آرزوى شهادت مى‏کردند… رمز پیروزى اتکال به قرآن و این شیوه مقدس بود که شهادت را استقبال مى‏کردند، خوف در دل آنها نبود. در عین حال که تانک‌ها و مسلسل‌ها به روى آنها آتش مى‏گشود آنها استقبال مى‏کردند… این رمز را حفظ کنید؛ این رمز پیروزى را تا حفظ کنید پیروز هستید…پرچم قرآن تا بر فراز سر ملت ماست پیروز است. این رمز را حفظ کنید». (امام خمینی ۱۳۸۵ج۷ ص۲۳). به طور خلاصه می‌توان عوامل پیروزی امام خمینی (ره) و انقلاب را در سه عامل اساسی فاکتورگیری کرد:
عامل اول: رهبری با بصیرت همراه با نبوغ علمی و فکری، درباره رهبر کبیر انقلاب یک جمله درخشان مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دارند: «بی نام خمینی انقلاب اسلامی در هیچ کجای دنیا شناخته شده نیست؛
عامل دوم: اتکای به قرآن و اسلام؛
عامل سوم: ملت بزرگ، مبارز، مقاوم و صبور. این سه عامل را می‌توان رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) دانست.
عوامل دیگری همچون شهادت طلبی و عشق به شهادت، باور به مبدأ و معاد، اعتقاد به زندگی جاویدان در آخرت در دل عناوین یاد شده قرار می گیرند. آنچه که مسلم هستند عوامل ذکر شده در نهضت امام (ره) به شکل برجسته ظهور و بروز داشت.
قرآن کریم این مسئله را در سوره آل‌عمران و بقره، خیلی زیبا به تصویر کشیده است: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» (آل‌عمران: ۱۶۹) «وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْياءٌ وَ لكِنْ لا تَشْعُرُونَ» (بقره: ۱۵۴).
امام خمینی(ره) انقلاب را با استفاده از قرآن و احکام اسلامی و تربیت ملت قرآنی و مبارز، به پیروزی رسانید. شالوده سخن اینکه انقلاب امام راحل (ره) مبتنی بر رهنمودهای قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص) آغاز و به پیروزی رسید. آنچه که در این انقلاب عظیم و بی نظیر به شکل بسیار برجسته وجود داشت و سبب ماندگاری و بقا و تعالی و تکامل روز افزون آن گردید مسئله تمسک به قرآن و عترت در حوزه اندیشه و عمل بوده است.
بدیهی است التزام نظری و عملی به این دو موجب رشد و شکوفایی و تنومندی آن شده و شکست ناپذیری و اضمحلال آن را حتمی ساخته و می‌سازد.
ع. سجادی:

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.