Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ ثور , ۱۴۰۳ - 15 شوال 1445
شناسه خبر : 38818
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 01 ژوئن 2022 - 17:06 |

خبرنگار ارشد غربی گزارش سازمان ملل درباره افغانستان را زیر سوال برد

خبرنگار ارشد غربی گزارش سازمان ملل درباره افغانستان را زیر سوال برد

رئیس خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در افغانستان و پاکستان گزارش اخیر سازمان ملل درباره حضور القاعده در افغانستان را زیر سوال برد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، «کتی گانن» رئیس خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در افغانستان و پاکستان در واکنش به گزارش تازه شورای امنیت سازمان ملل، بخش‌هایی از این گزارش درباره حضور القاعده در افغانستان را زیر سوال برد.

در این گزارش آمده است که القاعده در افغانستان تحت حاکمیت طالبان پناهگاهی امن داشته و از آزادی عمل بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است اما توانایی عملیاتی آن محدود می‌باشد.

گانن در واکنش به این گزارش اذعان کرد که حضور القاعده در افغانستان به پیش از شکل گیری طالبان بازمی‌گردد و دولت‌های تحت حمایت آمریکا در افغانستان طی چند دهه اخیر به عرب‌های متحد القاعده شهروندی افغانستان اعطا کردند.

این خبرنگار ارشد حوزه افغانستان در توئیتی نوشت: محض اطلاع باید بگویم در سال ۱۹۹۴ میلادی «عبدالرب رسول سیاف» که آن زمان وزارت کشور را کنترل می‌کرد و بعداً از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ نیز یکی از متحدان اصلی آمریکا بود، به بیش از ۸۰۰ عرب که اکثراً متحد القاعده بودند، تابعیت افغانستان را اعطا کرد.

وی افزود که پس از او «احمدشاه مسعود» وزیر دفاع سابق افغانستان و «برهان الدین ربانی» رئیس جمهور سابق این کشور نیز به شماری از عرب‌هایی که علیه اشغال شوروی در افغانستان می‌جنگندیدند تابعیت افغانستان دادند، زمانیکه که «هنوز خبری از طالبان نبود».

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.