Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 39079
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 06 ژوئن 2022 - 17:27 |

ساخت خط ریلی «مزار شریف- پیشاور» محور رایزنی مقامات ازبکستان و پاکستان

ساخت خط ریلی «مزار شریف- پیشاور» محور رایزنی مقامات ازبکستان و پاکستان

در دیدار مقامات ارشد ازبکستان و پاکستان تعمیق روابط بین دو کشور در زمینه حمل و نقل و اجرای طرح ساخت خط ریلی «مزار شریف- پیشاور» مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، «آی بیک عثمان‌اف» سفیر ازبکستان در اسلام آباد و «ظفر زمان رنجا» معاون اول وزیر راه آهن و رئیس اجرایی راه آهن پاکستان در شهر «اسلام آباد» دیدار و تعمیق روابط بین دو کشور در زمینه حمل و نقل، اجرای ساخت خط ریلی «مزار شریف- پیشاور» را بررسی کردند.

در این دیدار تاکید شد که اجرای این طرح در آینده فرصت‌های بسیار خوبی را برای همگرایی لجستیکی و اقتصادی مناطق ازبکستان، افغانستان و پاکستان ایجاد و همچنین امکان افزایش تعداد گردشگران، تبادلات فرهنگی و تقویت بیشتر روابط برادرانه بین مردم را فراهم می‌کند.

طرف پاکستانی در این دیدار تاکید کرد که «بخارا» و «سمرقند» مراکز مهم معنوی تمدن اسلامی هستند. مانند دیگر مسلمانان جهان، پاکستانی‌ها نیز آرزوی زیارت از این شهرهای باستانی ازبکستان را دارند.

رنجا نتایج نشست «پاکستان-افغانستان-ازبکستان» در حمل و نقل و لجستیک که در تاریخ ۲۶ و ۲۷ مارس در شهر «ترمذ» برگزار شد را بسیار ارزشمند خواند.

پس از این دیدار، توسط سفارت یک نشست ویدئویی طرف پاکستانی با «اکمل کمال‌اف» سرپرست معاونت رئیس هیئت مدیره «راه آهن ازبکستان» سازماندهی شد.

طرفین در این نشست ویدئویی روند آمادگی برای امضای برنامه مراسم‌ها («نقشه راه») مبنی بر اجرای طرح ساخت خط ریلی «مزار شریف-پیشاور» را بررسی کردند.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و پاکستان در سال ۲۰۲۱ میلادی در سطح ۱۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان ۱۶۳ شرکت با سرمایه سرمایه گذاران پاکستانی فعالیت می‌کنند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، پاکستان استقلال این کشور‌ را در تاریخ ۲۲ دسامبر سال ۱۹۹۱ میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ ۱۰ می سال ۱۹۹۲ میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.