Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 39333
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 14 ژوئن 2022 - 17:09 |

وزیر مالیه اشرف غنی: خانه‌ام را که خریدم هیچ مقامی در دولت نداشتم

وزیر مالیه اشرف غنی: خانه‌ام را که خریدم هیچ مقامی در دولت نداشتم

آخرین وزیر مالیه دولت غنی با انتشار نامه‌اش عنوانی دفتر وال استریت ژورنال در صفحه توییترش گفته‌است که خانه‌هایش در واشنگتن را زمانی خریده که مقامی در دولت نداشته است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، خالد پاینده وزیر پیشین مالیه، گزارش اخیر وال‌استریت ژورنال در مورد خانه‌های او در واشنگتن را گمراه‌کننده خوانده و گفته‌است که خانه‌هایش در واشنگتن را زمانی خریده که مقامی در دولت نداشته‌است
با انتشار نامه‌اش عنوانی دفتر وال استریت ژورنال در صفحه توییترش گفته‌است که خانه‌هایش در واشنگتن را زمانی خریده که مقامی در دولت نداشته است.
او گفته که خانه اول را با پول نقد در سال ۲۰۱۷ زمانی خریده که مقامی در دولت نداشته و پول آن را از حقوق‌اش برای کار در پروژه‌های قراردادی با امریکا و نهادهای مختلف بین‌المللی و پس‌انداز چندین ساله پرداخت کرده است.
پاینده افزوده که خانه دوم‌اش را هم در سال ۲۰۲۰ خریده که پول پیش‌پرداخت آن را با دو سال درآمدش تامین کرده و علاوه بر آن، ۴۵۰ هزار دالر هم از بانک قرضه گرفته است.
در تازه‌ترین مورد برای تأیید فساد گسترده مقامات دولت پیشین که نشان می‌دهد چگونه سرمایه‌های مردم افغانستان و کمک‌های بین‌المللی به این کشور، مورد غارت مسئولان وقت قرار گرفته است، “وال استریت ژورنال” در گزارشی که دیروز(دوشنبه ۲۳ جوزا) منتشر کرد، عنوان کرد که برخی از مقامات ارشد افغانستان و خانواده‌های‌شان در سال‌های اخیر میلیون‌ها دالر را برای خرید خانه‌های گران‌قیمت در آمریکا و دیگر کشورهای خارجی هزینه کرده‌اند؛ خانه‌هایی که پس از فرار از خشونت‌های فزاینده در افغانستان، به محل اقامت‌ مجلل‌شان تبدیل شد.
این گزارش مدعی شده است بر اساس بررسی اسناد عمومی، مصاحبه‌ها و سایر سوابق وال‌استریت‌ژورنال، برخی از مقاماتی که در دوره‌ تصدی اشرف غنی، در رده‌های عالی مشغول به کار بودند، اکنون در عمارت‌هایی در امتداد سواحل کالیفرنیا زندگی می‌کنند. همچنین سوابق و مصاحبه‌ها نشان می‌دهند که در خارج از کشور، عده‌ای از مقامات و قانونگذاران سابق در شهرهای بزرگ اروپایی، امارات متحده عربی و ترکیه زندگی می‌کنند.
در این گزارش آمده است، سوابق املاک و شرکت‌های آمریکا نشان می‌دهد که اکلیل حکیمی، وزیر دارایی و متحد قدیمی رئیس‌جمهور، حداقل ۱۰ ملک در کالیفرنیا خریداری کرده است، از جمله در دوره کاری‌اش به‌عنوان وزیر و پس از ترک وظیفه در سال ۲۰۱۸٫
خالد پاینده، آخرین وزیر مالیه افغانستان، دو ملک در نزدیکی واشنگتن دارد که یکی از آن‌ها با پول نقد خریداری شده است. بر اساس گزارش “زیلو”، ارزش آن‌ها بیش از یک میلیون دالر است.
پیش‌تر گفته شده بود آقای پاینده برای تأمین هزینه‌های زندگی در یک شرکت تاکسیرانی آمریکایی مشغول به کار شده است!
این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که به اذعان سازمان ملل و گزارش‌های عینی، مردم افغانستان یکی از فقیرترین کشورهای جهان به شمار می‌روند که برای تأمین مایحتاج اولیه خود با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.