Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 38867
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 02 ژوئن 2022 - 17:49 |

پکن: با طرح تجاری آمریکا و تایوان قویاً مخالف هستیم

پکن: با طرح تجاری آمریکا و تایوان قویاً مخالف هستیم

وزارت بازرگانی چین ضمن انتقاد شدید از طرح تجاری جدید بین آمریکا و تایوان، گفت این طرح زمینه‌سازی برای به‌رسمیت شناختن تایپه در زنجیره تأمین جهانی است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، طرح تجاری جدید بین آمریکا و تایوان علی‌رغم هشدارهای چین درباره تعاملات مستقل با ایبا مخالفت جدی چین همراه شد.

وزارت بازرگانی چین امروز (پنجشنبه) گفت که پکن «قاطعانه» با طرح تجاری جدید بین تایوان و آمریکا مخالف است زیرا برای به‌رسمیت شناختن جایگاه کلیدی این جزیره در زنجیره تامین جهانی زمینه‌سازی می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، روز گذشته آمریکا و تایوان طرح تجاری جدیدی را با عنوان«ابتکار آمریکا و تایوان برای تجارت قرن بیست‌و‌یکم» اعلام کردند.

«گائو فنگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین در این‌باره توضیح داد: «ایالات متحده باید محتاطانه روابط تجاری و اقتصادی با تایوان را مدیریت کند تا از ارسال پیام اشتباه به جدایی طلبان تایوان جلوگیری کند».

گائو در یک نشست خبری اظهار داشت: «پکن با هر گونه تماس رسمی بین تایوان و سایر کشورها، از جمله مذاکره و امضای هر گونه قرارداد اقتصادی و تجاری با مفاهیم مستقل و ماهیت رسمی مخالف است».

از سوی دیگر، «سو تسنگ چانگ» نخست‌وزیر تایوان در جلسه امروز کابینه گفت این جزیره دارای موقعیت کلیدی ضروری در زنجیره تامین جهانی است.

به نوشته رویترز به نقل از بیانیه نخست‌وزیری تایوان، سو اظهار داشت: «این امر، دولت ایالات متحده را متوجه می‌کند که باید پیوندهای اقتصادی و تجاری با کشورمان را تقویت کند تا انعطاف‌پذیری و امنیت زنجیره تامین جهانی را تحکیم کند».

تایوان یکی از تولیدکنندگان عمده نیمه‌هادی‌ها است که کمبود جهانی آن باعث اختلال در تولید خودرو و برخی لوازم الکترونیکی مصرفی شده است.

پیش از این، اظهارات کم‌سابقه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره دفاع نظامی این کشور از تایوان در صورت مواجه شدن با تهاجم خارجی، مقام‌های واشنگتن را برای عیب‌پوشی کردن از این بیانیه به دردسر انداخته بود.

وزارت خارجه چین نیز با بیان اینکه صحبت‌ها و فعالیت‌های آمریکا درمورد تایوان با هم در تناقض است، گفت واشنگتن جهان را به ورطه نابودی می‌کشد.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.