Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 39595
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 24 ژوئن 2022 - 17:21 |

گزارش‌ها از آغاز درگیری میان طالبان و نیروهای مولوی مهدی در بلخاب

گزارش‌ها از آغاز درگیری میان طالبان و نیروهای مولوی مهدی در بلخاب

دستیار مولوی مهدی مجاهد، مهمترین فرمانده هزاره و شیعه طالبان به بی‌بی‌سی گفت نیروهای طالبان در بلخاب ولایت سرپل، درگیری را آغاز کردند و به گفته او ‘متاسفانه، جنگ را تحمیل’ کردند اما او مدعی شد نیروهای طالبان ‘فعلا’ تلفات داده‌اند.

اخیرا، مهدی مجاهد، معروف به ‘مولوی مجاهد’ تنها فرمانده شناخته‌شده هزاره شیعه از حکومت طالبان فاصله گرفته و در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل مستقر شده و این ولسوالی را به کنترل خود درآورده است.

خبرگزاری دولتی باختر گزارش داده که فصیح الدین فطرت، فرمانده کل نیروهای طالبان در راس یک هیات عالی‌رتبه نظامی به ولایت سرپل رفته است. فرمانده سپاه ‘الفاروق هرات’ و فرمانده سپاه ‘الفت شمال’ حکومت طالبان او را همراهی می‌کنند.

به گزارش باختر، آقای فطرت هدف از سفر خود به سرپل را بررسی مسایل امنیتی و بازرسی از واحدهای مستقر نیروهای طالبان در این ولایت عنوان کرد.

در همین حال، صبغت احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود در توییتی گفته که ‘امروز ساعت هفت صبح’، نیروهای طالبان از مسیر ‘قُم کوتل سنچارک بر مردم شجاع و عدالت طلب بلخاب یورش بردند.’

بنا به گزارش‌های منابع محلی، نیروهای طالبان برای مقابله با مولوی مهدی از چند جهت به این منطقه نیرو اعزام کرده است.

افراد مولوی مهدی می‌گویند دو حمله نیروهای طالبان، شب گذشته و صبح امروز در آب‌کلان قم‌کوتل بلخاب را دفع کرده‌اند و مدعی وارد آوردن تلفات به طالبان شده‌ است.

سخنگویان طالبان در مورد گزارش‌های درگیری در بلخاب واکنشی نشان نداده‌اند.

هیاتی نیز به ریاست سرحدی، والی طالبان در بامیان به این منطقه رفته است و گفتگوهایی میان دو طرف جریان داشته است که گفته شده مولوی مهدی، خواستار بیرون کشیده شدن نیروهای طالبان از اطراف بلخاب شده است.

محقق: حمله به بلخاب جنگ علیه مردم هزاره تلقی خواهد شد

در همین حال، پیش‌تر محمد محقق از چهره‌های سیاسی دولت پیشین و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به طالبان هشدار داد که حمله به بلخاب ‘به معنای جنگ با مردم هزاره تلقی خواهد شد’.

آقای محقق در فیسبوک نوشت که ‘ عاقلانه اینست که کار بلخاب به جنگ کشانیده نشود و طالبان باید مشکل داخلی‌شان را با تنها فرمانده هزاره که در صفوف‌شان بوده ، از طریق گفتگو حل کنند اما لشکرکشی بالای بلخاب که در صورت درگیری طبعا وقوع فاجعه متصور است به معنای جنگ با مردم هزاره تلقی خواهد شد و سراسر مناطق هزاره نشین از این قضیه متأثر خواهد گردید و بنفع هیچ طرف نخواهد بود.’

بلخاب یکی از ولسوالی‌های کوهستانی ولایت سرپل است که در میان رشته‌‌کوه‌های و راه‌های کوهستانی دشوارگذر موقعیت دارد.

بلخاب از طریق سه مسیر به یکاولنگ بامیان، سانچارک و دره‌صوف متصل است.

آژانس خبری صدای پامیر.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.