Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 38806
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 01 ژوئن 2022 - 16:35 |

اردوغان: اروپایی‌ها به نام دموکراسی از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند

اردوغان: اروپایی‌ها به نام دموکراسی از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تهدید به توسعه عملیات نظامی این کشور در مناطق جدیدی از خاک سوریه، گفت که کشورهای اروپایی به نام دموکراسی از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، رئیس‌جمهور ترکیه، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، در اظهاراتی در جمع اعضای حزب «عدالت و توسعه» اعلام کرد کشورهای اروپایی از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

بنابر گزارش شبکه «الجزیره»، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «بدون موافقت ترکیه، سوئد و فنلاند نمی‌توانند به پیمان آتلانتیک شمالی بپیوندند. کشورهای اروپایی باید با فعالیت‌ها و اقدامات سازمان‌های تروریستی مخالفت کنند. تغییر نام سازمان‌های تروریستی به آن‌ها هیچ مشروعیتی نمی‌بخشد و ما می‌دانیم که چه کسی از این سازمان‌ها حمایت می‌کند و چه کسی از آن‌ها حمایت نمی‌کند.»

رجب طیب اردوغان اضافه کرد: «ما برای بهبودی وضعیت امنیتی بسیار هزینه کرده‌ایم و توانستیم سازمان‌های تروریستی را داخل و خارج ترکیه منهدم کنیم. ناتو به اندازه کافی برای نابودسازی سازمان‌های تروریستی از ما حمایت نکرد. سوئد ۳۵۰ میلیون دلار برای حمایت از حزب کارگران کردستان ارائه کرد و این حزب با این کمک به موشک تسلیحات دست یافت.»

اردوغان ادامه داد: «کشورهای اروپایی بسترهایی هستند که سازمان‌های تروریستی از طریق آن‌ها سخنان خود را به گوش دیگران می‌رسانند. کشورهای اروپایی میزبان رؤسای سازمان‌های تروریستی هستند. سازمان‌های تروریستی در آلمان، هلند، فنلاند و سوئد با حمایت پلیس این کشورها تظاهرات برپا می‌کنند.»

وی افزود: «ما از کشورهای اروپایی می‌خواهیم که از ما حمایت کنند و به جای تروریسم در کنار مسائل انسانی بایستند. در کشورهای اروپایی بسیاری، سازمان‌های تروریستی می‌توانند با حمات سرویس‌های امنیتی آن‌ها به تظاهرات بپردازند. کشورهای اروپایی از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند آن هم به این بهانه که آن‌ها سازمان‌هایی دموکراتیک هستند.»

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین بیان کرد: «ما تروریست‌هایی را که در برخی از کشورهای اروپایی آموزش داده می‌شوند، نمی‌توانیم تعقیب کنیم. کشورهایی که به دنبال پیوستن به ناتو هستند باید با ما علیه دشمن مشترک همبستگی داشته باشند.».

اردوغان همچنین گفت که این کشور «تل رفعت» و «منبج» سوریه را از آنچه «تروریست» خواند، پاکسازی خواهد کرد. او همچنین اضافه کرد که عملیات ترکیه به صورت تدریجی در دیگر مناطق سوریه ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری «آناتولی» نیز با پوشش بخش دیگری از اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه به نقل از او نوشت: «ناتو یک نهاد امنیتی است و مأموریت آن حمایت از سازمان‌های تروریستی نیست.»

اظهارات اردوغان در حالی درباره حمایت اروپا از سازمان‌های تروریستی مطرح می‌شود، که وزارت امور خارجه این کشور اخیرا به علت برگزاری تظاهرات از سوی پ‌ک‌ک در آلمان و فرانسه، سفرای برلین و پاریس را احضار کرد

دیپلمات‌های ترکیه‌ای در ماه ثور سال جاری نیز خبر داده بودند که تعدادی از عناصر وابسته به حزب کارگران کردستان (پ.‌ک.ک) در روز دوازدهم ماه می به کنسولگری آنکارا در فرانسه تعرض کرده‌اند.

منابع مذکور خبر داده بودند که افراد یادشده مواد آتش‌زا به سمت کنسولگری ترکیه پرتاب کرده‌اند و در پی این اقدام به دیوار بیرونی کنسولگری خسارت وارد شده است.

ترکیه و پ.ک.ک طی چند دهه گذشته با یکدیگر در وضعیت جنگی هستند و بر اساس برخی گزارش‌ها، درگیری‌های دو طرف تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته برجا گذاشته است. آنکارا، حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را یک گروه تروریستی می‌داند.

ترکیه مدت‌هاست با ادعای مقابله با پ‌.ک‌.ک در حال نقض تمامیت ارضی عراق و سوریه است. پ‌.ک‌.ک از ۳۵ سال گذشته تاکنون با دولت آنکارا در تقابل نظامی است. ترکیه می‌گوید که شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان، مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.

آنکارا بارها مدعی شده است که در عملیات‌های خود پایگاه های نظامی حزب کارگران کردستان را در شمال عراق هدف قرار داده است. با این حال روستاییان منطقه از هدف قرار گرفتن شهرک‌های غیرنظامی خبر داده‌اند.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.