Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 38891
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 02 ژوئن 2022 - 19:02 |

الکاظمی: در پی افزایش همکاری و گسترش روابط با چین هستیم

الکاظمی: در پی افزایش همکاری و گسترش روابط با چین هستیم

نخست وزیر عراق گفت که بغداد تمایل دارد روابط دوجانبه خود را با چین گسترش دهد و در زمینه‌های مختلف، شراکت واقعی و طولانی مدت داشته باشد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر،  مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق امروز پنجشنبه میزبان «کوی وی» سفیر جدید چین در بغداد بود و درباره روابط دو کشور و راههای گسترش آن گفت‌وگو کرد.

دفتر الکاظمی با انتشار بیانیه‌ای خبر داد، نخست وزیر عراق در این دیدار گفته است که بغداد تمایل دارد روابط دوجانبه خود را با چین گسترش دهد و در زمینه‌های مختلف، شراکت واقعی و طولانی مدت داشته باشد، به ویژه در زمینه‌های انرژی، بازسازی، پروژه‌های اقتصادی و آموزشی.

وی ضمن ابراز تمایل عراق برای گسترش همکاری فرهنگی با چین و تعمیق روابط بین دو ملت، تأکید کرد که تلاش خواهد کرد تا دامنه توافق عراق و چین را گسترش دهد تا شامل پروژه‌های بیشتری باشد که به سود دو «ملت دوست» باشد.

سفیر چین نیز تأکید کرد که این کشور تلاش دارد روابط خود را با عراق گسترش دهد و از توجه الکاظمی برای تحکیم روابط دو کشور و پیشرفتی که در این زمینه حاصل شده است، قدردانی کرد.

در همین ارتباط، منابع خبری بهمن ماه گذشته خبر دادند که عراق در حال مذاکره با چین جهت خرید سامانه پدافند موشکی است. بغداد قصد دارد به سامانه‌های دفاع موشکی  «اف دی-۲۰۰۰» دست پیدا کند.

 این سامانه موشکی نوع صادراتی پدافند «اچ کیو-۹» یک سامانه موشکی دفاع زمین به هواست که توسط صنایع دفاعی چین توسعه یافته است. این موشک قادر به رهگیری تسلیحات هدایت شونده دقیق و همچنین پهپادها، بالگردها و جنگنده‌هاست

موشک این سامانه مجهز به کلاهک ۱۸۰ کیلوگرمی است و حداکثر سرعت آن ۴.۲ ماخ و حداکثر برد ۱۲۵ کیلومتر تا ارتفاع ۲۷ کیلومتری دارد.

در سپتامبر ۲۰۱۹ یک ماه قبل از آغاز اعتراضات خیابانی در عراق، عبدالمهدی در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافق‌نامه و یادداشت تفاهم  با این کشور در زمینه‌های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.