امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
- بازداشت یک مولوی به اتهام ارتباط با داعش از سوی طالبان در ولایت کنر
- کاردار سفارت پاکستان اعلام کرد سفر هیئت کشورش به کابل موفق بود و توافقاتی به دست آمد
- بسیرو دیومای فایه: ده روز پس از آزادی از زندان رئیس جمهور سنگال شد
- مایکل مککال: دولت بایدن باید برای آزادی رایان کوربت اقدام فوری انجام دهد
- انستیتیوت مطالعات استرالیا:ادعای نابودسازی داعش از سوی طالبان نادرست است
- امارت اسلامی ادعای وزیر دفاع پاکستان را ردکرد
- بیش از دوازده هزار نفر در شش ماه دوم سال ۱۴۰۲ بازداشت شدهاند
- وزیردفاع پاکستان:افغانستان منبع تروریسم علیه پاکستان است
- سفر ایالیا کازکوف معاون راه آهن روسیه به افغانستان
- در تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه چهارده هزار کودک شهید شدند
امام خمینی (ره) و اتحاد امّت اسلامی
اتحاد امّت اسلامی؛ یکی از اصولِ اندیشهی سیاسی امام خمینی (ره) را تشکیل میدهد. اتحادِ امّت اسلامی؛ در اندیشهی امام خمینی؛ بهعنوان رهبر انقلاب و بنیانگذار حکومتِ جمهوریِ اسلامی؛ اهمیّتِ آشکارِ راهبردی دارد. توحید اجتماعی و سیاسی مسلمانان؛ ریشه در توحید الوهی و ربوبی مسلمانان دارد. بدیهی است؛ وقتی مبدأ و معاد مسلمانان یکی باشد؛ مبادی اعتقادی و مبانی اندیشهی سیاسی و اجتماعی آنان نیز یکی خواهد بود. افزون بر توحیدِ تئولوژیک و تئوریک؛ امت اسلامی در عدل الهی و عدالت اجتماعی نیز تشریک و توافق دارند.
توحید اجتماعی و سیاسی امّت اسلامی؛ برآیند توحید اعتقادی مسلمانان است: «وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ». امام خمینی؛ انقلاب خود را بر بنیاد همین اعتقاد اصیل الهی ایجاد کرد و همواره میفرمود: «إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا». انقلابی که برای خدا آغاز شده بود؛ عناصر اصلی آن را؛ اندیشهی اتحاد اسلامی؛ تشکیل میداد و اتحاد اسلامی را نیز با اعتصام به حبلالله امکانپذیر میدانست: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُو». چنانکه فرمود: «خدای تبارک و تعالی؛ امر فرموده است: ««وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ» اجتماع؛ لکن اجتماع با تشبث به حبلالله. هر اجتماعی مطلوب نیست، «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ» مطلوب است، همان است که إقرأ باسم ربک. اسم رب همان ریسمانی است که همه به آن باید اعتصام کنند. مردم را دعوت کنید به وحدت، دعوت کنید به اینکه گروهگروه نشوند». (صحیفه امام، ۱۳۷۸ ۸، ۳۳۴).
امام خمینی (ره) اتحاد امّت اسلامی را با الهام از قرآن؛ مایهی قدرت، قوام و قیام و اختلاف و انشقاق را؛ سبب ضعف و ذلت مسلمانان میداند: «وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرين». از همینروی؛ بر اخوت و برادری مسلمانان تأکید میکند: « اسلام تکیه کرده است بر اخوت با تعبیرهای مختلف. «انَّمَا المُؤمِنُونَ اخْوَة» از آن استفاده میشود که کانّه مؤمنین هیچ شأنی ندارند الّا برادری، همهچیزشان در برادری خلاصه میشود. در مقابل این کلمه و سایر کلماتی که در قرآنکریم هست؛ آنها؛ ابرقدرتها دیدهاند که اگر این کلمه و امثال این کلمه تحقق پیدا بکند؛ آنها دیگر نمیتوانند در این کشورها دخالت کنند». (صحیفه امام، ۱۵، ۴۶۹). امام خمینی (ره) در راستای اخوت و برادری مسلمانان؛ تنها حرف نزد؛ بلکه طرحهای عملی و کاربردی بزرگی را بهمرحلهی اجرا گذاشت تا ضامن اتحاد امت اسلامی و مقابله با امپریالیسم و صهیونیسم بینالملل باشد؛ مانند ایجاد هفتهی وحدت در سالروز ولادت حضرت ختمیمرتبت و تعیین آخرین جمعهی ماه مبارک رمضان؛ بهعنوان روز قدس؛ برای مبارزه با صهیونیسم که هرسال؛ موجب بیداری و آگاهی مسلمانان میشود و طرحهای رژیم اشغالگر قدس را؛ خنثی میسازد. هفتهی وحدت؛ ضامن تقریب امت اسلامی و توحید کلمهی مسلمانان است و هرسال اندیشمندان امّت اسلامی؛ از اطراف و اکناف عالَم؛ در تهران حضور مییابند و دیدگاههای خود را در موضوعات مهمّ و راهبردی بیان میدارند.
حضرت امام خمینی (ره) امّت اسلامی را؛ به وحدت و اخوت فراخواند. این فراخوان از سوی جمهوری اسلامی ایران؛ تأثیرات شگرفی در جوامع اسلامی داشت و باعث بیداری مسلمانان و احیای اندیشهی اسلامی و احیای هویت دینی مسلمانان شد. مثلاً آنگونه که آثار تاریخی نشان میدهد؛ قبل از انقلاب اسلامی ایران؛ سران برخی از کشورهای اسلامی که نوعِ نظامِ کشورشان را سلطنت تشکیل میدهد؛ با القاب «صاحب السمو؛ جلالةالملک» معروف بودند؛ امّا پس از انقلاب اسلامی، احیای هویت دینی و ازدیاد آگاهی امّت اسلامی؛ لقبِ «خادم الحرمین الشریفین»، خادم الدین و المله و امثال آن را برای خود برگزیدند و حاکمیت خود را؛ بیشازپیش؛ رنگوروی دینی دادند. هرچند که سلوک و سیاست سران این ممالک؛ در اختلاف و انشقاق با مسلمانان و ائتلاف با دشمنان اسلام بود و هست؛ امّا اندیشهی اتحاد امّت اسلامی؛ ملّتهای مسلمان را به اتحاد و ائتلاف با همکیشان خود میکشاند و در تضاد با اقدامات خائنانهی سران کشورهای اسلامی قراردارد و مانع از اجرای نقشههای شوم استعماری دشمنان اسلام و عمال و ایادی آنان میگردد.
اتحاد امت اسلامی؛ بهعنوان امری اعتقادی و برخاسته از باورهای بنیادین؛ در نهاد آحاد امّت اسلامی نهفتهاست و هرگز خاموش نخواهد شد و منطق مسلمان؛ در احیای اندیشهی اتحاد امت اسلامی امام خمینی (ره) و سایر احیاگران و اندیشمندان این عرصه؛ سخن حضرت مولاناست:
آتش است این بانگِ نای و نیست باد
هرکه این آتش ندارد نیست باد
وصیّت خمینی کبیر؛ برای اتحاد امّت اسلامی؛ در جان مسلمانان؛ نقش بستهاست و آخرین سفارش حضرت روحالله را در اینباره؛ هرگز فراموش نخواهند کرد: «امروز و در آتیه نیز آنچه برای ملت ایران ومسلمانان جهان باید مطرح باشد و اهمیت آن را در نظر گیرند؛ خنثیکردن تبلیغات تفرقهافکنِ خانهبرانداز است .توصیهی اینجانب به مسلمین و خصوصاً ایرانیان؛ بهویژه در عصر حاضر، آن است که در مقابل این توطئهها عکسالعمل نشان داده و به انسجام و وحدت خود؛ به هر راه ممکن افزایش دهند و کفار و منافقان را مایوس نمایند».
ح. آلعلی
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.