Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 39163
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 09 ژوئن 2022 - 19:23 |

ترکمنستان: پروژه تاپی تا ۶ ماه دیگر در هرات آغاز خواهد شد

ترکمنستان: پروژه تاپی تا ۶ ماه دیگر در هرات آغاز خواهد شد

رئیس پروژه تاپی کشور ترکمنستان گفت مقام‌های این کشور تنها منتظر اتمام استملاک زمین‌ها در مسیر پروژه تاپی هستند و تا ۶ ماه دیگر کار عملی آن آغاز خواهد شد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، برای اولین بار پروژه تاپی در حکومت گذشته با حضور رؤسای جمهور کشورهای افغانستان، هند، پاکستان و ترکمنستان افتتاح شد و قرار بود تا پس از استملاک زمین در مسیر پروژه تاپی در خاک افغانستان کار عملی آن آغاز شود اما این پروژه حیاطی پس از افتتاح تنها روی کاغذ باقی ماند و کارعملی صورت نگرفت.

پس از روی کارآمدن حکومت جدید در افغانستان، تلاش‌ها برای آغاز این پروژه مهم از سر گرفته شد و در این راستا رایزنی‌هایی نیز با طرف ترکمنستانی صورت گرفته است.

دفتر مطبوعاتی والی هرات اعلام کرد که در دیدار اخیر مسؤولان کشور ترکمنستان با والی هرات قرار است تا کار عملی پروژه تاپی به زودی آغاز شود.

محمد مراد امانوف رئیس اجرائیه پروژه تاپی در این دیدار با اشاره به اینکه مسؤولان ترکمنستانی آماده هستند تا هرچه زودتر پروژه تاپی را آغاز کنند گفت: قرار است تا ۶ ماه دیگر خط لوله گاز ترکمنستان به افغانستان کشیده شود و ترکمنستان آماده است تا هرچه زودتر این پروژه را عملی کند.

وی ادامه داد: مقام‌های ترکمنستان تنها تاکنون منتظر اتمام کار استملاک زمین‌ها در خاک افغانستان بوده و پس از آن این پروژه به شدت آغاز خواهد شد.

از سوی دیگر خواجه عوضف سفیر کشور ترکمنستان در این مورد گفت: در سال جاری پروزه تاپی از سوی مسؤولان ترکمنستان عملی خواهد شد و در کنار این پروژه تاکنون بررسی‌ها برای کشیدن خط لوله گاز به شهرک صنعتی هرات صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: طرف افغانستانی باید کار استملاک زمین‌ها را با در نظر داشت استانداردهای جهانی انجام دهد.

مولانا نورالدین احمد اسلام جار والی هرات در ملاقات با مقام‌های ترکمنستانی خاطرنشان کرد: شهروندان هرات به پروژه تاپی که روزنه‌ امید و رسیدن به ترقی در افغانستان است نگاه کرده و امیدوار هستند تا این پروژه به زودی عملی شود.

وی تاکید کرد: قرار است تا به زودی مسؤولان حکومت طالبان نماینده ولایت قندهار را برای پیشبرد کار تاپی معرفی کنند.

والی هرات گفت: اداره محلی در اسرع وقت نقشه استملاک زمین‌ها در مسیر پروژه تاپی را به مسؤولان ترکمنستانی خواهد سپرد و از طرف ترکمنستان می‌خواهیم تا کار عملی این پروژه مهم را در خاک افغانستان شروع کنند.

گفتنی است که شهروندان هرات اما از افزایش فقر و بیکاری شکایت داشته و از مسؤولان محلی می‌خواهند تا پروژه‌های عمرانی را آغاز کنند؛ با شروع کار پروژه تاپی در افغانستان هزاران تن از شهروندان صاحب کار خواهند شد.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.