Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 39427
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 17 ژوئن 2022 - 14:57 |

جواب های سفیر روسیه آقای دمیتری ژیرنوف به سوالات رسانه های گروهی افغانستان

جواب های سفیر روسیه آقای دمیتری ژیرنوف به سوالات رسانه های گروهی افغانستان

سوال: کشور های غرب بسببِ پیشبرد عملیات نظامی ویژه از سوی روسیه در اوکرائین، تحریمات اقتصادی را بر کشور شما وضع کرده اند. آنها بدنبال کدام اهداف میباشند؟

جواب: واقعاً، غرب سخترین تحریمات اقتصادی را در تاریخ بر ضد روسیه وضع کرده است. هدف این تحریمات رکود اقتصادی روسیه میباشد که نظر به آرزوی قلبی طراحان مفکورۀ «فشار تحریماتی»، اقتصاد کشور ما باید در همان نخستین روز ها فرومیرخت. اما غرب مرتکب اشتباهات در محاسبات خود شده است. اکنون دیگر برای همه روش است که اقتصاد ما خیلی بیشتر از گذشته پایدارتر و استوارتر از آنچه میباشد که امریکایی ها و پیروان آنها فکر میکردند. اقدامات غیرقانونی و غیرمشروع آنها، اینچنین ها، بویژه، مثلاً منجمد ساختن سرمایه های روسیه در خارج، صرف منجر باین امر شد که کشور های کمتری در جهان باقی خواهند ماند که حاضر شوند به سیستم جهانی مالی با دالر امریکایی منحیث ارز عمومی اعتماد کنند. بسیاری از کشور ها در صدد گذار به سیستم محاسبات متقابل به اسعار ملی میباشند. بخصوص، حکومت روسیه فیصله نموده است تا گاز را به رُبل بفروش برساند که این امر تا حدی زیادی باعث تقویت ارز روسیه گردیده است.

سوال: یعنی اینکه به منزوی کردن روسیه موفق نشدند؟

جواب: منزوی کردن روسیه یک کار غیرممکن میباشد. روسیه از لحاظ قلمرو، بزرگترین کشور میباشد. و مهمتر از همه، برای همگان معلوم است که روسیه یک شریک مطمئن میباشد و امنیت هیچکسی را تهدید نمیکند، لیکن فقط میکوشد تا امنیت در سرحدات خود را تأمین نماید. ما هیچگاهی به ایجاد ائتلاف ها در برابر هر کسی که باشد، نمیپردازیم و هرگز بر ضد دیگران، به کسی دست دوستی دراز نمیکنیم. بنابر این، هستند کشور های که به پروسۀ تحریمات نپیوسته اند، کشور های که واقعاً دارای حاکمیت بوده و با اتکاء به منافع خود، تصمیم میگیرند، نه به اشارۀ واشنگتن. با وجود اینکه فشار های زیادی از طرف ایالات متحدۀ امریکا وارد میشوند.

و چنین کشور ها بسیار زیاد اند. واکنشی را که ما از طرف کشور های عربی و عملاً از طرف سایر دولت ها در آسیا، افریقا و امریکای لاتین مشاهده مینمایم، نشان میدهد که این کشور ها نمیخواهند از ارزش های ملی خود بگذرند و مانند نوکران پیشخدمتی کرده و وظایف باصطلاح «دوستان بزرگ» خود را انجام دهند. ایالات متحدۀ امریکا و اروپا در سبک تاریخی خود مثل همیشه مانند استعمارگرانی فکر میکنند که ارادۀ خود را بر دیگران تحمیل مینماییند.

سوال: افزایش نرخ های کالا های مهم حیاتی در سراسر جهان مشاهده میشود. آیا این پروسه به وضعیت جاری در اوکرائین ارتباط دارد؟

جواب: رشد بی پیشینۀ نرخ های که شما از آن یاداوری میکنید، و همچنان کمبودی بسیاری از اجناس، از جمله مواد غذایی، درست با سیاست ناسنجیدۀ تحریماتی غرب پیوند دارد. قیمت های نفت و گاز تمام رِکورد ها را شکستانده اند. امکان بروز بحران مواد غذایی در بخش های مختلفی از جهان مایۀ نگرانی است. این همه موارد نتیجۀ تخطی از میکانیزم های لوژیستکی میباشد که زمینه را برای تحریمات غیرقانونی فراهم نموده است.

در اینصورت مشکلات بزرگ در عرصه های منابع انرژی و مواد غذایی در آن کشور های بیمان خواهند آمد که مبتکرین اصلی وضع تحریمات میباشند، یعنی کشور های اتحادیۀ اروپا و ایالات متحدۀ امریکا، جایکه تورم و نرخ های نفت به سطح بی سابقۀ خود رسیده است. یعنی اینکه این کشور ها آماده اند تا بخود ضرر رسانده و فقط روسیه را برای مدتی قهر بسازند. از سوی دیگر، رشد قیمت های محصولات زراعتی حتی در سال ۲۰۲۰ میلادی صورت گرفته بود و پاندِمی COVID-19 موجب این امر شده بود و اما تورم در ایالات متحدۀ امریکا نتیجۀ سیاست ناسنجیدۀ مالی واشنگتن میباشد. پس متهم کردن روسیه در همه این موارد از شیوه های دلخواه غرب میباشد. خودِ اروپایی ها با اقدامات خود، روابط با عرصۀ جهانی لوژیستیک را نقض کرده اند، آنها اند که از استفاده از زیرساخت های ساحلی ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا توسط کشتی های با پرچم روسیه ممانعت کرده، تحریمات بر عملیات های ترانزیتی را وضع نموده اند و غیره موارد دیگر. پس کی در بمیان آمدن وضعیت موجود مقصر است؟

سوال: آیا روسیه در شرایط موجود به همکاری های تجارتی در سطح بین المللی ادامه خواهد داد؟

جواب: از تکرار کردن خسته نمیشویم. روسیه به بقای خود بعنوان یک شرکت کنندۀ مسئول در بازار جهانی مواد غذایی ادامه خواهد داد. مصمم هستیم در آینده نیز تعهدات خود را بر اساس پیمان های بین المللی در بخش اکمالات صادراتی محصولات زراعتی، کود کیمیاوی، حاملین انرژی و سایر محصولات حیاتی مهم صادقانه انجام بدهیم. اهمیت چنین اکمالات را برای تأمین ثبات و پایداری اقتصادی – اجتماعی در مناطق مختلف جهان خوب درک میکنیم.

مصاحبه سفیر روسیه آقای دمیتری ژیرنوف به سوالات رسانه های گروهی افغانستان
آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.