Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 39533
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 21 ژوئن 2022 - 18:11 |

سازمان ملل معافیت سفر سرپرست وزیر تحصیلات و معین معارف طالبان را تمدید نکرد

سازمان ملل معافیت سفر سرپرست وزیر تحصیلات و معین معارف طالبان را تمدید نکرد

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده که سازمان ملل معافیت سفر دو مقام طالبان از جمله عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات طالبان را تمدید نکرده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ دیپلمات‌های سازمان ملل متحد به تازگی گفته اند که معافیت سفر سید احمد شهیدخیل معاون سرپرست وزارت معارف طالبان و عبدالباقی بصیر اول شاه، معروف به عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصلات عالی طالبان به دلیل ممانعت و محدودیت بر آموزش دختران، تمدید نشده است.

به گفته آنان، پس از مذاکرات دشوار کمیته سازمان ملل برای نظارت از تحریم‌های طالبان، معافیت سفر ۱۳ رهبر طالبان به مدت ۶۰ روز تمدید شده است.

آنان افزوده اند که برخی از کشورها طرفدار لغو همه معافیت‌های سفر طالبان به‌ دلیل بدترشدن حقوق زنان بودند، اما برخی دیگر مخالف هستند.

یک منبع دیپلماتیک گفته است که براساس مفاد این توافقنامه، این معافیت به‌طور خودکار برای ۱۳ رهبر طالبان در ماه سوم تمدید خواهد شد، مگر این‌که یکی از اعضای شورا اعتراض کند.

تحریم‌های سفر بر مقام‌های طالبان در سال ۱۹۹۹ وضع شده بود؛ اما سه سال پیش به‌خاطر مذاکرات صلح، شماری از مقام‌های این گروه از این تحریم‌ها معاف شدند.

پیشتر دیدبان حقوق بشر با بیان‌ این که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، بحران حقوق‌بشری به‌ویژه برای زنان و دختران رخ داده، خواستار اعمال ممنوعیت بر سفر مقام‌های طالبان شده بود.

گفتنی است که مدت معافیت‌های سفر ۱۵ مقام طالبان دیروز (دوشنبه، ۳۰ جوزا) به پایان رسید.

آژانس خبری صدای پامیر – کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.