Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 39668
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 27 ژوئن 2022 - 14:41 |

شورای جهانی هزاره از شورای امنیت سازمان ملل خواست جلو گسترش فاجعه بلخاب را بگیرد

شورای جهانی هزاره از شورای امنیت سازمان ملل خواست جلو گسترش فاجعه بلخاب را بگیرد

شورای جهانی هزاره، ضمن آنکه وضعیت بلخاب را فاجعه بار خوانده، از شورای امنیت سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری خواسته تا جلو گسترش این فاجعه را بگیرند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ این شورا امروز دوشنبه (۶ سرطان) با انتشار اعلامیه‌ای تاکید کرده که اقدامات زودهنگام نهادهای مربوطه حقوق بشری به ویژه زیر فشار قرار دادن حکومت سرپرست طالبان، می‌تواند از انکشاف فاجعه در ابعاد وسیعتر جلوگیری کنند.

در اعلامیه این شورا آمده که “طالبان بعد از عملیات نظامی علیه مولوی مهدی، غیرنظامیان را در بلخاب مورد حمله قرار داده و مرتکب نقض گسترده حقوق بشر شده که نشانه‌های قوی جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در آن دیده می‌شود.”

بر بنیاد اعلامیه، طالبان در ۲۴ ساعت حد اقل یک مرد کهن‌سال را سر بریده و نُه فرد ملکی دیگر، از جمله پنج کارگر معدن زغال سنگ، دو چوپان و دو فرد ملکی دیگر را به قتل رسانده‌اند.

شورای جهانی هزاره گفته که برای این شورا این گزارش‌ها شديدا مایه نگرانی است و این نهاد در‌باره امنیت و مصونیتِ حدودا ۱۶۰ هزار باشنده ولسوالی بلخاب نگران است.

این شورا نسبت به ارتکاب احتمالی جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت، از جمله دست‌گیری خودسرانه افراد ملکی، کشتار صحرایی، تجاوز جنسی و حملات هوایی که به شهروندان ملکی آسیب می‌رسانند، هشدار داده است.

شورای جهانی هزاره گفته که طالبان در گذشته از بستن راه‌های مواصلاتی به‌عنوان تاکتیک جنگی برای تضعیف مخالفین خود استفاده کرده است که منجر به قطع انتقال کمک‌های غذایی و صحی به افراد ملکی شده است.

این شورا از جامعه بین‌المللی به خصوص شورای امنیت ملل متحد، درخواست کرده است که بر طالبان فشار وارد کنند تا آنها تنش‌ها را در ولسوالی بلخاب به‌صورت فوری کاهش دهند.

به گفته این شورا، کاهش تنش‌ها مهمترین و فوری‌ترین گام است که باید برای حفاظت از مردم ملکی برداشته شود تا زمینه برای رساندن کمک‌های غذایی، صحی و بهداشتی برای بیجاشدگان ملکی فراهم گردد.

در اعلامیه این شورا از نهادهای مربوطه سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های‌ امدادرسان بین‌المللی خواسته است تا عملیات فوری کمک‌رسانی به بی‌جاشدگان را روی دست بگیرند.

این شورا همچنین از دفتر معاونت سازمان ملل یا یونما در کابل، کمیساری عالی حقوق بشر ملل متحد، گزارشگر ویژه ملل متحد برای وضعیت حقوق بشر در افغانستان، سازمان عفو بین‌الملل و سازمان دیدبان حقوق بشر خواسته است که فورا در مورد وضعیت حقوق‌بشری، کشتار و دست‌گیری خودسرانه غیرنظامیان در ولسوالی بلخاب تحقیق کنند.

شورای جهانی هزاره افزوده که یونما باید زمینه دسترسی خبرنگاران مستقل و نهادهای حقوق‌بشری را از طریق دفتر ساحوی خود در ولایت سرپل، جهت تهیه گزارش و مستندسازی جنگ اخیر بلخاب، تسهیل کند.

این در حالی است که جنگ میان طالبان و مولوی مهدی فرمانده ناراضی این گروه به روز پنج شنبه گفته گذشته در بلخاب آغاز شد.

گفتنی است که از روز جمعه به این طرف شبکه‌های مخابراتی در ولسوالی بلخاب توسط طالبان قطع شده و هیچ اخباری از جریان جنگ این ولسوالی منتشر نمی شود.

آژانس خبری صدای پامیر – کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.