Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ حمل , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 38885
  پرینتخانه » اخبار جهان, اقتصادی تاریخ انتشار : 02 ژوئن 2022 - 18:59 |

فایننشال تایمز: موافقت ریاض برای تولید نفت بیشتر در صورت کاهش عرضه روسیه

فایننشال تایمز: موافقت ریاض برای تولید نفت بیشتر در صورت کاهش عرضه روسیه

به گزارش نشریه انگلیسی، نشانه‌ها حاکی از آن است عربستان سعودی آمادگی خود را برای افزایش تولید نفت در صورت کاهش شدید عرضه نفت روسیه به کشورهای غربی اعلام کرده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، پنج منبع آگاه در گفت‌وگو با یک رسانه انگلیسی مدعی شده‌اند نشانه‌ها حاکی از آن است عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت خود در صورت کاهش عرضه نفت از سوی روسیه ابراز آمادگی کرده است.

به گزارش روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز»، پادشاهی سعودی پیش از این در برابر درخواست‌های کاخ سفید برای تسریع افزایش تولید با وجود رسیدن قیمت نفت به ۱۲۰ دلار در هر بشکه که بالاترین سطح در یک دهه اخیر است، مقاومت کرده و استدلال می‌کند که بحران انرژی می‌تواند در سال جاری به طور قابل توجهی بدتر شود. عربستان سعودی معتقد است که باید ظرفیت تولید مازاد را در ذخیره نگه دارد. اما ترس از کمبود کامل عرضه پس از اعمال دور دیگری از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو، از جمله ممنوعیت واردات محموله‌های نفت روسیه از طریق دریا به این بلوک، افزایش یافته است.

طبق این گزارش، اتحادیه اروپا همچنین با انگلیس موافقت کرده که بیمه کشتی‌های حامل نفت روسیه را در اواخر سال جاری ممنوع کند، اقدامی که به گفته تحلیلگران احتمالاً توانایی مسکو برای انتقال نفت به مناطق دیگر را به شدت کاهش می‌دهد. یکی از افراد آگاه از تفکر پادشاهی در این خصوص گفت: عربستان سعودی از خطرات آگاه است و به نفع آن‌ها نیست که کنترل قیمت نفت را از دست بدهند.

به نوشته این روزنامه اقتصادی-سیاسی، بر اساس گفته دیپلمات‌ها و منابع صنعتی آگاه از گفت‌وگوها که در آستانه نشست ماهانه اتحاد تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس در روز پنجشنبه (امروز، دوم ژوئن) برگزار شد، نظر عربستان سعودی این است که در حالی که بازار نفت بدون شک در تنگناست که باعث افزایش قیمت‌ها شده، اما هنوز کمبود واقعی وجود ندارد.

اما این می‌تواند تغییر کند زیرا بهبود اقتصاد جهانی از همه‌گیری، از جمله بازگشایی شهرهای بزرگ در چین تقاضا را افزایش می‌دهد، در حالی که احتمال کاهش قابل توجه تولید نفت روسیه تشدید شده است. روسیه قبل از حمله به اوکراین بیش از ۱۰ درصد نفت خام جهان را تولید می‌کرد.

تنش‌هایی بین ایالات متحده و رهبری عربستان سعودی، از جمله با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد وجود داشته و ریاض بارها درخواست‌های کاخ سفید و جی هفت برای تسریع در افزایش تولید را رد کرده است. اما طبق این گزارش، به گفته یک فرد آشنا، چند دیدار در هفته‌های اخیر از سوی یک هیأت بلندپایه آمریکایی، از جمله «برت مک گورک» هماهنگ کننده سیاست غرب آسیای کاخ سفید و «آموس هاچستاین» نماینده کاخ سفید در امور انرژی به بهبود روابط کمک کرده است.

افراد آشنا با این مباحث گفتند که عربستان سعودی با تغییر لحن در تلاش برای آرام کردن قیمت‌ها به عنوان بخشی از نزدیک شدن به دولت جو بایدن موافقت کرده است. این کشور همچنین اطمینان داده که در صورت بروز بحران عرضه در بازار نفت، در نهایت با افزایش تولید پاسخ خواهد داد.

به گزارش فایننشال تایمز، یک منبع دیپلماتیک گفت که بحث‌هایی در مورد افزایش فوری تولید از سوی عربستان سعودی و امارات عربی متحده وجود داشته که می‌تواند در نشست روز پنجشنبه اوپک پلاس اعلام شود؛ اما هنوز هیچ چیز نهایی نشده و اوپک پلاس همچنان می‌تواند به برنامه تولید خود که از ابتدای بحران کرونا در حال اجرا بوده، پایبند بماند. این منبع گفت که افزایش تولید برنامه‌ریزی شده برای سپتامبر می‌تواند در ماه‌های ژوئیه و اوت انجام شود.

با این حال، شاهزاده «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی تاکید کرده که همچنان روسیه را به عنوان یک شریک مهم در ائتلاف اوپک پلاس می‌داند. این کشورها از سال ۲۰۱۶ هدایت اوپک پلاس را برعهده داشته‌اند. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه این هفته به ریاض سفر می‌کند و قرار است با همتایان سعودی و اماراتی خود دیدار کند. آن‌ها پیش‌تر، بر توافق خود برای ادامه همکاری در اوپک پلاس تاکید کردند.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.