Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 39451
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 18 ژوئن 2022 - 18:32 |

فرار بایدن از پیروزی‌های روسیه در جنگ و پناه به غرب‌آسیا

فرار بایدن از پیروزی‌های روسیه در جنگ و پناه به غرب‌آسیا

تحلیلگر مصری در گفت‌وگو با پایگاه خبری روسیاالیوم، فرار رئیس‌جمهور آمریکا از نتایج موفقیت آمیز روسیه در جنگ با اوکراین و پناه به متحدان منطقه‌ای واشنگتن در غرب‌آسیا را دلیل سفر او دانست.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، «عبدالحلیم قندیل» کارشناس و تحلیلگر سیاسی مصری در گفت‌گو با پایگاه خبری روسیاالیوم به فرار بایدن از نتایج پیروزمندانه روسیه در جنگ با اوکراین و پناه به منطقه غرب‌آسیا را به عنوان یکی از دلایل سفرش به منطقه توصیف کرده است.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، قندیل می‌گوید: «در بحبوحه تحولات طوفانی که در عرصه بین‌المللی پیداست و حتی جنگ اوکراین نیز آن‌ها را ایجاد نکرده، و آمریکا دیگر نمی‌تواند به اقتدار حاکم قبلی خود بر امور جهانی بازگردد. این در حالی است که هنوز هم برخی از دولت‌های ما منتظر بایدن و لبخند کم‌رنگ هستند و همچنان امیدوارند که برکت کرامت و مهربانی والای او شامل حالشان شود.»

وی در ادامه افزود: «این پوچی در امور شخصی و ریاست جمهوری بایدن پنهان نیست؛ زیرا این مرد در آستانه هشتاد سالگی است و وضعیت سلامتی او در آستانه فروپاشی. نشانه‌های خستگی وو لایه هایی از بیماری او با آرایش و جلا دادن پنهان نمی‌شود. گویی با چشمان گود افتاده‌اش از دنیای قدیمی دیگری به اوضاع امروز نگاه می‌کند و به نظر می‌رسد که افتادن‌های مکرر او در مسیرها و پله‌های هواپیما، یک روال روزمره باشد؛ این وضعیت او به یک کمدی در رسانه های جهانی تبدیل شده است».

این تحلیلگر مصری درباره وضعی کنونی آمریکا گفت: «در مقطعی از تاریخ و پس از فروپاشی اتحاد شوروی، دورانی که طول هم نکشید که در آن واشنگتن به عنوان یک قدرت مخوف و البته مطلوب ظاهر شد که آخرین جنگ‌های خود را در عراق و افغانستان انجام داد. آمریکا بدون امکان برنده شدن، این کشورها را به دلیل حضور قدرت‌های شرقی‌ای که از خاکستر برخاسته بودند مصادره کردو حالا و براساس رقابت‌های تسلیحاتی، اقتصادی و فناوری در توزیع قدرت جهانی جدید  چین از نظر اقتصادی در صدر قرار گرفته و روسیه ضعیف‌تر نیز مثل یک کشور نظامی و هسته‌ای قدرتمند به عرصه بازگشته است».

قندیل درباره سفر قریب‌الوقوع بایدن به منطقه خاطرنشان کرد: با همه شرایط جدید، به نظر می‌رسد سفر مورد انتظار بایدن به منطقه، دیداری برای بسیج متحدان و دست‌نشاندگان علیه روسیه و چین باشد؛ پس از اینکه آخرین دولت‌های دوست آمریکا تصمیم گرفتند منطقه را به خاطر تضادها و جنگ های مرگبارش ترک کنند. رقابت با چین و روسیه به نحوی بر بایدن آمریکا تحمیل شد؛ آن هم در منطقه خلیج فارس که آمریکایی‌ها همیشه منطقه نفوذ خاص و تضمین شده خود می‌دانستند و همواره از آن انتظار کمک موثر داشتند. حالا با شرایط جنگ اوکراین و کاهش عرضه نفت روسیه که دشمن میدان آمریکا محسوب می‌شود او به این متحدان منطقه‌ای خود در غرب آسیا پناه برده است. او رئیس‌جمهور آمریکایی است که از امواج متوالی رکود تورمی رنج می‌برد و سطح نارضایتی اجتماعی در آن با وجود گرانی‌ها و تشدید بحران‌های انرژی و غذایی افزایش پیدا کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا قرار است که در ماه آینده سفری به منطقه داشته باشد و از ریاض و تل‌آویو نیز دیدن کند؛ بایدن در عربستان سعودی در نشستی منطقه‌ای با حضور سران برخی کشورهای عربی شرکت خواهد کرد.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.