Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 38932
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 03 ژوئن 2022 - 18:58 |

مخالفان اردوغان از او به دلیل توهین‌هایش شکایت کردند

مخالفان اردوغان از او به دلیل توهین‌هایش شکایت کردند

مخالفان دولت ترکیه در اقدام جداگانه از رئیس جمهور این کشور به دلیل اهانت به تظاهرات کنندگان، به دادگاه شکایت کردند.

 

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، فضای سیاسی ترکیه این روزها ملتهب از سخنان روز چهارشنبه رجب طیب اردوغان در جمع اعضای فراکسیون حزب عدالت و توسعه در پارلمان است. او تظاهرات کنندگان در پارک گزی در استانبول را افرادی «فاسد» و «تروریست» خطاب کرده بود که جنجال زیادی در رسانه‌ها ایجاد کرده است. اشاره اردوغان به اعتراضات گسترده میدان تقسیم استانبول در سال ۲۰۱۳ بود.

 

به نوشته وبگاه روزنامه زمان ترکیه، تعدادی از احزاب ترکیه به همین دلیل علیه اردوغان به دادگاه شکایت کرده‌اند. «سودا اردان قیلیچ» نماینده پارلمان از حزب جمهوری‌خواه خلق، اولین نفر به دادگاه آنکارا شکایت کرده و گفته است که قضات دادگاهی که به دلیل وفاداری به اردوغان به جایگاه فعلی رسیده‌اند، اگر علیه اردوغان اقدام قانونی انجام ندهند، در جرم او شریک هستند. این نماینده پارلمان در شکایت خود، اردوغان را به نفرت‌پراکنی و دشنام متهم کرده است.

 

در ادامه وکلای حزب «جبهه آزادی‌بخش انقلابی خلق» نیز از اردوغان به دادستانی شکایت کرده و اردوغان را به «اهانت زشت» و «تحریک مردم به نفرت‌پراکنی و دشمنی» متهم کرده‌اند.

 

وکلای حزب «شهروندان» نیز با جمع‌آوری امضا در شبکه‌های اجتماعی کارزار شکایت ار اردوغان را به راه انداخته‌ و متن شکواییه را به دفتر دادستانی کل تقدیم کرده‌اند.

 

وکلای حزب دموکرات چپ نیز اعلام کرده اند که ضمن اعلام شکایت علیه اردوغان، نمونه دادخواست خود را با مردم به اشتراک خواهند گذاشت تا دیگران نیز بتوانند از رئیس‌جمهور ترکیه شکایت کنند.

 

سخنگوی حزب «جمهوری خواه خلق» نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که ترکیه برای اولین بار به جایی رسیده است که رئیس‌جمهورش به مردم ناسزا می‌گوید. او سپس از مردم ترکیه خواست تا در انتخابات پیش رو (۲۰۲۳) با رأی خود اردوغان را از قدرت برکنار کنند.

 

«احمد داووداوغلو» هم حزبی سابق اردوغان و وزیر خارجه و نخست‌وزیر اسبق ترکیه نیز دیروز در صفحه توئیتر خود خطاب به رئیس‌جمهور ترکیه نوشت: «ادب داشته باش! چطور می‌توانی به شهروندان کشوری که رئیس‌جمهورش هستی توهین کنی؟ می‌شود گفت که از علم و شناخت و عرفان بی بهره‌ای اما آیا ادب اساس ایمان ما نیست؟»

 

«علی ماهر بشاریر» نماینده حزب جمهوری‌خواه خلق در پارلمان ترکیه نیز در توئیتر خود نوشت: «نمایندگان زن حزب عدالت و توسعه که می‌گفتند زنان قبل از حزب عدالت و توسعه وزن و ارزشی نداشتند، اظهارات زشت و شرم آور اردوغان را چگونه توصیف می‌کنند؟».

 

اردوغان روز چهارشنبه در جمع اعضای فراکسیون حزب عدالت و توسعه در پارلمان همزمان با سالروز اعتراضات گسترده سال ۲۰۱۳ در میدان تقسیم استانبول معروف به اعتراضات پارک گزی، گفته بود که «آن‌ها فاسد، فاحشه، راه‌بند و تروریست بودند. ما می‌دانیم که کدام گروه‌ها در پشت صحنه حوادث گزی بودند. کمال قلیچداراوغلو رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق هم با آن‌ها بود.»

 

«گیزای دلکادیر» وکیل دادگستری در گفت‌و‌گو با روزنامه زمان، در واکنش به این سخنان گفته است: «من برای ارزش‌های کشورم که به آن اعتقاد دارم در خیابان بودم. رئیس جمهور میلیو‌ن‌ها نفر مثل من را فاحشه خوانده است فقط به این دلیل که ما از حقوق اساسی خود استفاده کردیم! من هرگز این را فراموش نخواهم کرد».

 

همزمان با سخنان اردوغان پلیس ترکیه نیز روز چهارشنبه با تجمع‌کنندگان میدان تقسیم استانبول که برای برپایی سالروز اعتراضات پارک گزی که در سال ۲۰۱۳ روی داد، جمع شده بودند، درگیر شد و تعدادی را بازداشت کرد.

 

اعتراضات پارک گزی مربوط به درگیری میان معترضان با پلیس ترکیه در ۲۸ می ۲۰۱۳ است که صدها نفر زخمی، سه تن کشته و بیش از ۵۰ نفر بازداشت شدند و خشونت‌بارترین اعتراضات در سال‌های اخیر پیش از خود به شمار می‌رفت.

 

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

 

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.