Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 39336
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 14 ژوئن 2022 - 17:10 |

منبع لبنانی: معادله «میدان قانا» در ازای «میدان کاریش» وجود ندارد

منبع لبنانی: معادله «میدان قانا» در ازای «میدان کاریش» وجود ندارد

یک منبع رسمی لبنانی خبر داد که رژیم موقت صهیونیستی باید هر گونه فعالیت در منطقه مورد مناقشه دریایی را متوقف کند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، یک منبع رسمی لبنان امروز سه‌شنبه درباره مذاکرات غیر مستقیم برای مرزبندی دریایی این کشور با اراضی اشغالی اظهار نظر کرد.

این منبع به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که لبنان از طرف آمریکایی می‌خواهد که رژیم موقت صهیونیستی را مجبور کند تا هر گونه فعالیت در منطقه مورد مناقشه در حد فاصل خط ۲۳ و ۲۹ را متوقف کند.

این منبع همچنین گفت که فضای دیدار«آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی با دولت لبنان، «مفید و سازنده بود و به ما وعده داد که در سریعترین زمان ممکن به لبنان بازخواهد گشت».

به گفته این منبع، هیچ معادله‌ای تحت عنوان «میدان قانا در ازای میدان کاریش» وجود ندارد؛ بلکه لبنان از حقوق خود دفاع می‌کند و نمی‌خواهد به حقوق دیگران تعدی کند.

وی همچنین تصریح کرد، لبنان، سالهای زیادی را از دست داده و اکنون زمان آن فرا رسیده است که پا در مسیر اکتشاف، حفاری و استخراج بگذارد.

هوکشتاین امروز در راستای بررسی منطقه مورد مناقشه و به منظور حل تنش‌های اخیر بیروت با رژیم صهیونیستی، وارد لبنان شد و با مقامات مختلف این کشور از جمله «میشل عون» دیدار کرد.

 عون در این دیدار ضمن تأکید بر حقوق حاکمیتی لبنان، پاسخ رسمی بیروت به پیشنهاد آمریکا برای مذاکرات ترسیم مرزی – که چند ماه پیش ارائه شد- را داد.

شبکه «الجزیره» در گزارشی در همین باره مدعی شد، لبنان در پاسخ به پیشنهادآمریکا خواستار ازسرگیری مذاکرات فنی غیرمستقیم با رژیم اسرائیل در مذاکرات ترسیم مرزی شده است. لبنان همچنین گفته، استخراج گاز و نفت از میدان گازی-نفتی «کاریش» باید تا پایان مذاکرات متوقف شود.

الجزیره همچنین ادعا کرد، پاسخ لبنان هیچ ادعایی در خصوص خط ۲۹ که میدان کاریش در آن قرار دارد را شامل نمی‌شود. لبنان خواستار دسترسی به خط ۲۳ و میدان نفتی «قانا» در منطقه مورد منازعه شده است.

وب‌سایت «عرب ۴۸» در گزارشی در همین باره که امروز  پیش از دیدار عون و هوچشتاین منتشر شد، ادعا کرد، عون به فرستاده آمریکا پیشنهاد خواهد داد که لبنان حاضر است در مقابل تسلط کامل به میدان قانا-که بخشی از آن به عمق منطقه مورد منازعه کشیده شده-، میدان کاریش را در اختیار اسرائیل بگذارد.

از اکتبر سال ۲۰۲۰ مذاکرات فنی میان رژیم صهیونیستی و لبنان برای حل اختلافات مرزی دریایی با میانجی‌گری آمریکا آغاز شد. در ماه می گذشته لبنان به خاطر محاسبات اشتباهاتی پیشین، منطقه مورد منازعه را از خط ۲۳ به خط ۲۹ تغییر داد و این منطقه مورد مناقشه به ۱۴۰۰ کیلومتر رسید.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.