Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 39620
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 25 ژوئن 2022 - 15:17 |

نصیراحمد فایق از سازمان ملل خواست زمینه یک توافق صلح را در افغانستان فراهم کند

نصیراحمد فایق از سازمان ملل خواست زمینه یک توافق صلح را در افغانستان فراهم کند

نصیراحمد فايق سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد از این سازمان خواست که زمینه یک توافق صلح را میان طرف‌ها در افغانستان فراهم کند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ آقای فایق در نشست وشرای امنیت سازمان ملل گفته که باید از طریق یک توافق صلح میان طرف‌های داخلی، از تبدیل شدن افغانستان به پناه‌گاه امن تروریستان و برگشت دوباره به جنگ جلوگیری شود.

او گفته است که مردم افغانستان از جنگ خسته شده‌اند و ضرورت به یک گفتمان ملی که در آن نمایندگان طالبان، چهره‌های تأثیرگذار در داخل و خارج کشور، گروه‌های مخالف، کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی اشتراک داشته باشند، احساس می‌شود.

فایق در این نشست از تلاش‌های طالبان جهت انحصار حاکمیت تنها مردانه و افراد وابسته به این گروه با ایدیولوژی مذهبی و همچنین حذف سیستماتیک سرمایه بشری افغانستان به‌شمول زنان، انتقاد کرده است. او در عین حال خواستار توقف ارعاب، وحشت، شکنجه و کشتار غیرنظامیان در ولایت‌های پنجشیر، بغلان و تخار شده است.

به گفته او، نگرانی‌های امنیتی به سبب ظهور گروه‌های مسلح مقاومت و حضور القاعده، داعش و جنگ‌جویان خارجی در افغانستان در حال افزایش است و در کنار آن، حملات تروریستی و انفجار در مراکز آموزشی و مکان‌های مذهبی نیز افزایش یافته است.

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل خواستار توجه شرکای بین‌المللی به افغانستان شده است. او هشدار داده است که اگر شرکای بین‌المللی افغانستان را ترک کنند، پیشرفت‌های ۲۰ سال گذشته به گونه کامل از بین خواهد رفت.

فایق در ادامه گفته که طالبان گزینه‌هایی برای تعیین سرنوشت افغانستان دارند و از این گروه خواسته است که طی ماه‌های آینده برای ایجاد یک حکومت فراگیر و پاسخگو براساس اراده‌ی مردم، از خود اراده نشان بدهند.

او از طالبان همچنین خواسته است که مکاتب را به‌روی دختران باز کنند، به کار و سهم‌گیری زنان در توسعه افغانستان اجازه دهند، حقوق و آزادی‌های بنیادی تمام مردم را احترام و حفاظت کنند.

فایق تاکید کرده است که طالبان باید تعهدات ملی و بین‌المللی به حقوق و معیارهای بشری را احترام و هم‌زیستی و وحدت میان تمام مردم افغانستان را تقویت کنند.

 آژانس خبری صدای پامیر -کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.