Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 38976
  پرینتخانه » اخبار جهان, اقتصادی, سیاسی تاریخ انتشار : 04 ژوئن 2022 - 18:03 |

پوتین: سیاست کوته‌بینانه اتحادیه اروپا عامل بحران انرژی کنونی است

پوتین: سیاست کوته‌بینانه اتحادیه اروپا عامل بحران انرژی کنونی است

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: تلاش برای مسئول جلوه دادن مسکو در مشکلات کنونی در بازارهای جهانی غذا و انرژی غیرقابل توجیه است، برای اینکه وضعیت نامطلوب کنونی مدتها قبل از آغاز جنگ و نتیجه سیاست اشتباه مقامات غربی است و روسیه در آن هیچ نقشی ندارد.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر به نقل از خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه شب گذشته، جمعه، در نخستین مصاحبه خود پس از آغاز جنگ اوکراین، در گفتگو با مجری شبکه اول تلویزیون این کشور اعلام کرد که تلاش برای انتقال مسئولیت مشکلات کنونی در بازارهای جهانی غذا و انرژی به روسیه، غیرقابل توجیه است، برای اینکه وضعیت نامطلوب بسیار قبل از آغاز جنگ در اوکراین شکل گرفت.

به عقیده وی، نخستین قدم به سمت ایجاد وضعیت نامطلوب در بازار مواد غذایی و افزایش قیمت مواد غذایی در جهان، تصمیمات اشتباه مقامات مالی و اقتصادی آمریکا بود و او دلیل دوم را هم سیاست کوته بینانه کشورهای اروپایی در حوزه انرژی نامید و یادآور شد که روسیه در وضعیت افزایش قیمت انرژی مقصر نیست.

پوتین ابراز اطمینان کرد: «تلاش غرب برای کم اهمیت جلوه دادن اهمیت منابع مرسوم انرژی منجر به “سرمایه گذاری کم در بخش انرژی و افزایش قیمت‌ها” شده است. به ویژه، بسیاری از نیروهای سیاسی در ایالات متحده و اروپا شروع به گمانه زنی و ترویج برنامه انرژی سبز کردند. البته این نظریه خوب است، ولی با توصیه‌های غیرقابل صلاحیت و با وجود کمبود حجم، کیفیت و قیمت مناسب انرژی خورشیدی، بادی و هیدروژن، انتقال سریع به منابع جایگزین ممکن نبوده و تاثیرات بدی به همراه خواهد داشت.»

رئیس جمهوری روسیه افزود: «سپس آنها شروع به دست کم گرفتن قابلیت‌های انواع مرسوم انرژی، از جمله هیدروکربن‌ها کردند. این منجر به چه چیزی شد: بانک‌ها اعطای وام را متوقف کردند، شرکت‌های بیمه، بیمه چنین معاملاتی را متوقف کردند، مقامات محلی واگذاری زمین برای توسعه تولید را متوقف کرده و ایجاد زیرساختارهای حمل و نقل تخصصی، از جمله خطوط لوله را کاهش دادند که در نهایت منجر به سرمایه گذاری کم در بخش انرژی جهانی گشته و افزایش قیمت انرژی را در پی داشته است.»

پوتین یادآور شد: «منابع انرژی جایگزین هنوز به عوامل محیطی غیرقابل پیش بینی بسیار وابسته هستند: میزان وزش باد یکسان نیست، زمستان طولانی شده است. در همان زمان، اروپا درخواست‌های فدراسیون روسیه برای حفظ قراردادهای بلندمدت در زمینه تامین گاز طبیعی را نادیده گرفت. این موضوع تأثیر منفی خود را بر بازار اروپا داشت. با افزایش قیمت ها، هزینه کود نیز افزایش یافت، زیرا بخشی از کود توسط گاز طبیعی تولید می شود. در واقع همه چیز به یکدیگر مرتبط است.»

وی همچنین توضیح داد، وضعیت نامطلوب در بازار مواد غذایی در فوریه سال ۲۰۲۰ و در روند مبارزه با پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا شکل گرفت، زمانی که اقتصاد جهانی دچار بحران شده و مقامات مالی و اقتصادی در همان ایالات متحده هم راه بهتری پیدا نکردند که چگونه مسیر تزریق مقادیر زیادی پول برای حمایت از مردم و حمایت از بنگاه‌ها و بخش‌های اقتصادی فردی را دنبال کنند.

پوتین یادآور شد که البته مقامات روسیه هم همین کار را انجام دادند، ولی “با دقت بیشتری” و نتیجه این کار آشکار است. وی افزود: «ما این کار را نقطه به نقطه انجام دادیم. ما بدون اینکه همه این اقدامات بر شاخص‌های کلان اقتصادی تأثیر بگذارد و به نتیجه مطلوب رسیدیم.»

وی توضیح داد: «در کمتر از دو سال در ایالات متحده آمریکا – از فوریه ۲۰۲۰ تا پایان سال ۲۰۲۱ – عرضه پول ۵٫۹ تریلیون دلار افزایش یافت. افزایش کلی در عرضه پول به ۳۸٫۶ درصد رسید. ظاهراً مقامات آمریکایی از این واقعیت چنین برداشت کردند که دلار واحد پول جهانی است و طبق معمول مانند قدیم در کل اقتصاد جهان پراکنده خواهد شد و این امر در ایالات متحده محسوس نخواهد بود. ولی معلوم شد که چنین نیست. و در واقع، بحران کنونی نتیجه اشتباه مقامات مالی و اقتصادی ایالات متحده است. این ربطی به اقدامات روسیه در اوکراین ندارد. اصلاً چنین نیست. و این نخستین قدم و گامی بسیار جدی، به سمت ایجاد وضعیت نامطلوب در بازار مواد غذایی و افزایش قیمت مواد غذایی در جهان است.»

ولادیمیر پوتین در تفسیر برخی اظهارات در این زمینه که گویا روسیه اجازه صادرات غلات اوکراین از بنادر دریایی این کشور را نمی دهد، این سخنان را بلوف خواند  و گفت: این حرف اشتباه است. در خصوص صادرات غلات از اوکراین، ما مانع آن نمی شویم. این ما نبودیم که مسیر بنادر اوکراین را مین گذاری کردیم، طرف اوکراینی این کار را کرده است. من قبلاً بارها به همه همتایان خارجی گفته‌ام: بگذارید مین‌ها را پاکسازی کنند و سپس بفرمایید، کشتی‌های غلات از بنادر خارج شوند.»

وی یادآور شد: «هیچ مشکلی برای صادرات غلات از اوکراین وجود ندارد.چندین راه برای صادرات غلات وجود دارد: از طریق بنادر تحت کنترل اوکراین پس از پاکسازی از وجود مین‌ها، از طریق بنادر بردیانسک و ماریوپل، از طریق رودخانه دانوب و سپس از خاک رومانی، از طریق مجارستان و لهستان، و همچنین از خاک بلاروس.اگر کسی می‌خواهد مشکل صادرات غلات از اوکراین را حل کند که واقعاً چنین مشکلی وجود داشته باشد. بفرمایید: ساده‌ترین راه از طریق بلاروس است که از آنجا بلافاصله به بنادر کشورهای حوزه دریای بالتیک و سپس به هر نقطه از جهان خواهد رسید. ولی تاکنون هیچکس در این زمینه دخالت نکرده است.»
آژانس خبری صدای پامیر.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.