Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ حمل , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 39052
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 06 ژوئن 2022 - 16:37 |

کرملین: مذاکرات امنیتی روسیه با آمریکا فعلا بعید است

کرملین: مذاکرات امنیتی روسیه با آمریکا فعلا بعید است

سخنگوی کاخ کرملین ضمن بعید دانستن تداوم گفتگوهای امنیتی مسکو-واشنگتن در بحبوحه جنگ اوکراین، گفت روسیه تهدیدی برای فنلاند و سوئد نیست.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه امروز (دوشنبه) گفت گفتگوهای با آمریکا درخصوص مسائل امنیتی و کنترل تسلیحات اتمی ضروری است اما امکان تداوم آن در حال حاضر وجود ندارد.

پسکوف طی نشست خبری روزانه در کرملین توضیح داد: «ما علاقه‌مند [به انجام این گفتگوها] هستیم و معتقدیم که به طور کلی ادامه مذاکرات و بحث در مورد این موضوع با توجه به تحولات زمین‌ساختی که اکنون در حوزه امنیت اروپا و حتی جهان شاهد آن هستیم، چنین مذاکراتی نیاز است».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی ضمن اعلام هم‌نظری خود با اظهارات «جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو مبنی بر اینکه انجام چنین گفتگوهایی در حال حاضر بعید است، افزود: «دیر یا زود لازم است به این موضوع بازگردیم».

سخنگوی کرملین در ادامه نسبت به روند عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس و درگیری‌ها با ارتش اوکراین ابراز خوش‌بینی کرد.

پسکوف در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا او هم با ارزیابی «ویاچسلاو نیکونوف» معاون دومای روسیه مبنی بر اینکه عملیات در اوکراین به خوبی پیش می‌رود موافق است، تصریح کرد: «البته ما در این خوش‌بینی هم‌نظر هستیم، اما در مورد جزئیات، در این مورد اظهار نظر نمی‌کنیم و معتقدیم که این در اختیار وزارت دفاع است».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره پیوستن فنلاند و سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید کرد روسیه تاکنون تهدیدی برای آن دو کشور نبوده و از این به بعد هم نخواهد بود.

به نوشته ریانووستی، پسکوف توضیح داد: «من می‌خواهم سخنان رئیس جمهور پوتین را یادآوری کنم که فدراسیون روسیه هرگز تهدیدی برای فنلاند یا سوئد نداشته و ندارد، همانطور که این کشورها هیچ تهدیدی برای ما نداشته‌اند. رئیس جمهور پوتین بارها این را گفته است».

پیش از این «آنتی پلتاری» رئیس پلیس امنیت فنلاند گفته بود که پس از ارائه درخواست رسمی این کشور برای پیوستن به ناتو، هیچ اتفاقی منفی بین کشورش و روسیه رخ نداده است.

سخنگوی کرملین در ادامه طی واکنشی به ممانعت چند کشور از عبور هواپیمای حامل «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه برای سفر به صربستان، گفت چنین اقداماتی مشکل قابل توجهی در تعاملات سیاسی مسکو با کشورهای دیگر ایجاد نمی‌کند.

ریانووستی در خبر دیگری به نقل از پسکوف نوشت: «البته که چنین اقدامات خصمانه‌ای نسبت به کشور ما و نمایندگان بلندپایه کشورمان نمی‌تواند مشکلات خاصی ایجاد کند، هرچند می‌تواند منجر به این شود که برنامه این تماس‌ها برای مدتی تغییر کند».

به گفته وی، کرملین متقاعد شده است که این اقدامات خصمانه نمی‌تواند به نحوی قابل توجهی از ادامه تماس‌ها بین روسیه و کشورهای دوست مانند صربستان جلوگیری کند.

وی در پایان گفت: «بنابراین، بله شاید در ادامه کار دیپلماتیک ما یک مزاحمتی ایجاد شود، اما این [اقدامات خصمانه] نمی‌تواند مانع از ادامه کار دیپلماسی ما شود».

لاوروف پیش از این گفته بود غرب به اوکراین اجازه نمی‌دهد به مذاکره با مسکو برای توقف درگیری‌ها ادامه دهد، که همین امر موجب عصبانیت کشورهای همسایه صربستان شده و مانع از عبور هواپیمای حامل وی برای سفر به این کشور شدند.

ریاست‌جمهوری روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم ماه حوت) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد و از همان ابتدا تأکید کرد که مسکو به دنبال اشغال قلمروهای اوکراین نیست و هدف از عملیات نظامی را نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین اعلام کرد.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.