Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 38914
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 03 ژوئن 2022 - 18:37 |

۱۱ سند همکاری رهاورد سفر «رحمان» به ازبکستان

۱۱ سند همکاری رهاورد سفر «رحمان» به ازبکستان

در پایان گفت‌وگوهای مقامات ارشد ازبکستان و تاجیکستان در شهر «تاشکند» ۱۱ سند همکاری در زمینه‌های مختلف به امضا رسید.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، در پایان گفت‌وگوهای مقامات ارشد ازبکستان و تاجیکستان در شهر «تاشکند» اسناد همکاری مبنی بر تحکیم شراکت راهبردی همه جانبه بین دو کشور به امضا رسید.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در پایان این دیدار بیانیه تاریخی در مورد تحکیم روستی و هم پیمانی ابدی را امضا کردند.

علاوه بر این، در سطح دولت ها، وزارتخانه ها و ادارات دو کشور ۱۱ سند مبنی بر گسترش بیش از پیش همکاری های همه جانبه ازبکستان و تاجیکستان امضا شد.

از جمله «نقشه راه» برای تعمیق و گسترش بیش از پیش همکاری های متقابل در زمینه تعاونی صنعتی، قرارداد بین وزارتخانه های فرهنگ در زمینه های فرهنگ و هنر برای سال های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ میلادی، «نقشه راه» برای گسترش همکاری های دوجانبه بین استان «جزخ» ازبکستان و استان «سغد» تاجیکستان، تفاهمنامه همکاری در زمینه محیط زیست و استفاده عاقلانه از منابع طبیعی و  تفاهمنامه همکاری در زمینه نوغانداری امضا شد.

روسای جمهور دو کشور در پایان گفت‌وگوهای دوجانبه در جمع نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی حاضر شدند.

میرضیایف گفت: تاجیکستان یک همسایه نزدیک چند قرنی ، یک دوست واقعی و شریک راهبردی قابل اعتماد است. ازبکستان برای روابط دوستی و حسن همجواری با مردم برادر تاجیک که دارای اشتراکات تاریخی، میراث معنوی و فرهنگی و سنن نیک نیاکان است، ارزش زیاد قایل است.

رئیس جمهور ازبکستان افزود: ما همیشه شانه به شانه ایستاده ایم، حتی در روزهای سختی هم از یکدیگر حمایت کرده ایم.

میرضیایف خاطرنشان کرد: در نتیجه تلاش های مشترک در روابط دوجانبه دست آوردهای بزرگی را به دست آوردیم، امروز یک تصمیم واقعاً سرنوشت ساز اتخاذ شده است، ما یک بیانیه تاریخی در مورد تحکیم دوستی و هم پیمانی ابدی امضا کردیم.

رحمان نیز گفت: در تاجیکستان سهم شخصی رئیس جمهور ازبکستان را در توسعه روابط حسن همجواری تاجیکستان و ازبکستان بسیار ارزشمند می خوانند ضمن این که در ماه اکتبر سال جاری میلادی دو کشور سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را جشن می‌گیرند.

وی ادامه داد: این نکته حایز اهمیت است که در آستانه سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ما یک تصمیم تاریخی یعنی ارتقاء سطح روابط خود به یک سطح هم پیمانی اتخاذ کردیم.

رئیس جمهور تاجیکستان خاطرنشان کرد: در سال های اخیر حجم مبادلات بازرگانی دوجانبه تقریباً ۴۰ برابر و از ابتدای سال جاری میلادی ۳۵ درصد رشد داشته است. در آستانه این سفر در شهر «دوشنبه» نشست کمیسیون بین دولتی و در شهر «تاشکند» یک نشست بازرگانی برگزار شد که در پایان آنان بسته بزرگی از اسناد و قراردادها به ارزش بیش از یک میلیارد دلار و «نقشه راه» تعاونی صنعتی امضا شد.

از تاریخ ۲۰ ژوئن سال جاری میلادی در مسیر «تاشکند – دوشنبه» یک قطار مسافربری راه اندازی می شود. طرفین همچنین در مورد ایجاد کریدورهای ترانزیتی جدید، زیرساخت های لجستیکی معاصر، توسعه حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی، فرآوری میوه جات و سبزیجات و ورود مشترک به  بازارهای کشورهای ثالث به توافق رسیدند.

روسای جمهور ازبکستان و تاجیکستان همچنین در مورد مسائل امنیت و ثبات منطقه ای نیز تبادل نظر، بر اهمیت دیدار‌های مشورتی روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی و بر لزوم تداوم گفت‌وگوهای سازنده و حمایت متقابل در چارچوب سازمان ها و ساختارهای بین المللی تاکید کردند.

رئیس جمهور ازبکستان در پایان ابراز امیدواری کرد که نتایج سفر تاریخی «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان به ازبکستان بدون تردیدً برای تحکیم بیش از پیش پیوندهای چند صد ساله دوستی، حسن تفاهم و حسن همجواری بین مردم ما کمک کند.

تاجیکستان یکی از مهم ترین همکاران بازرگانی ازبکستان می‌باشد.

مبادلات بازرگانی دو کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی در سطح  بیش از ۴۰۰ میلیون دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان ۲۴ واحد شرکت از جمله یک شرکت با صددرصد سرمایه سرمایه گذاران تاجیکستان و در تاجیکستان نیز ۹  شرکت با سرمایه سرمایه گذاران ازبکستان فعالیت می کنند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، تاجیکستان استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ ۶ ژانویه سال ۱۹۹۲ میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ ۲۰ اکتبر سال ۱۹۹۲ میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

 

 

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

 

 

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.