Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 39807
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 03 جولای 2022 - 23:15 |

محقق: عبدالله عبدالله توسط آمریکا تهدید شد.

محقق: عبدالله عبدالله توسط آمریکا تهدید شد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، امریکا و رئیس جمهور پیشین این کشور را عامل سرنگونی جمهوریت دانست.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از اسپوتنیک، محمد محقق، با اشاره به تناقض در ادعای امریکا برای طرفداری از دموکراسی گفت، که واشنگتن دو بار “اشرف غنی” را از طریق انتخابات جعلی رئیس جمهور کرد.

وی در گفت وگو با کابل نیوز گفت: امریکا دو بار اشرف غنی را توسط انتخابات جعلی در افغانستان رئیس جمهور کرد و جنرال میلر، سفیر امریکا در کابل و سیا، عبدالله عبدالله را تهدید کردند که در صورت عدم پذیرش ریاست جمهوری اشرف غنی در برابر وی عملیات نظامی انجام خواهند داد.

رئیس حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان افزود: اشرف غنی در زمان سکانداری سیاست‌هایی را پیش گرفته بود که همه می دانستند این موضوع افغانستان را سمت شکست خواهد برد.

گروگان گرفتن افغانستانی ها توسط آمریکا

محقق همچنین درباره نقش امریکا در شکست دولت گذشته نیز تاکید کرد، که آمریکا توسط مذاکرات صلح افغانستانی ها را گروگان گرفته بود.

این اظهارات محقق در حالی مطرح می شود، که اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان چند روز پس از گریزش از این کشور، اعتماد به امریکا را عامل سرنگونی خود عنوان کرده بود.

دلیل اصلی سقوط افغانستان

اشرف غنی در اولین گفت‌وگوی رسمی خود با یک رسانه انگلیسی گفت، که دلیل اصلی سقوط افغانستان، اعتماد او به شرکای بین‌المللی از جمله امریکا بود.

وی در این مصاحبه افزود: “درباره من کاملا سیاه‌نمایی کردند. هیچ وقت به ما فرصت ندادند که با آن‌ها [طالبان] بنشینیم. خلیل‌زاد با آن‌ها [طالبان] نشست. این مسأله‌ آمریکایی شد. ما را کنار گذاشتند”.

اشرف غنی همچنین گفت، که تنها دقایقی پس از آن تصمیم به ترک افغانستان گرفت که محافظانش گفتند دیگر امکان حفاظت از او یا پایتخت را ندارند. به‌گفته‌ غنی، محافظانش به او گفتند که طالبان به تعهد خود در خودداری از ورود به کابل عمل نکرده‌اند.

اما حمدلله محب، مشاور امنیت ملی پیشین افغانستان عامل سقوط دولت را دستکم گرفتن خروج نیروهای خارجی از سوی مقامات ارشد از جمله اشرف غنی عنوان کرده است.

محب در اولین مصاحبه پس از سقوط کابل گفت، که مقامات ارشد افغانستان از جمله اشرف غنی باور نداشتد که آمریکا قصد ترک افغانستان را داشته و پشت آنها را خالی می‌کند.

محب درباره گریزش از ارگ افغانستان توضیح داد: با اشرف غنی به این تصمیم نهایی رسیده بودیم که در صورت رسیدن جنگ به کابل و ورود طالبان به پایتخت، رئیس جمهور از ارگ خارج شود.

وی عامل شکست دولت پیشین را امریکا عنوان کردو گفت، که با آغاز مذاکرات واشنگتن با طالبان بدون حضور دولت افغانستان زمینه فروپاشی دولت فراهم شد.

مشاور امنیت ملی پیشین افغانستان افزود، که یکی از بزرگترین مشکلات مقامات افغانستان عدم باور به خروج کامل آمریکا از افغانستان بود.

محب در بخش دیگری از سخنان خود زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ پیشین امریکا در امور مصالحۀ افغانستان، را عامل اصلی وضع کنونی افغانستان خواند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.