Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 40374
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 26 جولای 2022 - 20:15 |

مولوی امیر خان متقی: واشنگتن منابع مالی افغانستان را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کرده و تحریم ها را بردارد

مولوی امیر خان متقی: واشنگتن منابع مالی افغانستان  را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کرده و تحریم ها را بردارد

مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی در سخنان خود در نشست تاشکند با اشاره به تحریم های آمریکا علیه افغانستان گفت: از واشنگتن می خواهیم منابع مالی افغانستان را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کرده و تحریم ها را بردارد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه امروز (۴ اسد) در نشست بین المللی «افغانستان: امنیت و توسعه اقتصادی» تاکید کرد که افغانستان و ازبکستان از منظر تاریخی روابط دوستانه و نزدیکی با یکدیگر دارند.

وی به تحولات سیاسی افغانستان اشاره کرد و گفت: «امارات اسلامی پس از قدرت گرفتن دستاوردهای بی‌نظیری داشته و ضمن برقراری امنیت، ادارات سیاسی مهم و اساسی حفظ شده و بودجه از درآمد داخلی تصویب شده است.»

متقی فرمان عفو عمومی رهبری امارت اسلامی را یک فرمان تاریخی بی‌سابقه در افغانستان خواند و افزود: ما هیچ کارمندی را به دلیل اختلاف سیاسی برکنار نکردیم.

وی درباره تحریم‌های آمریکا نیز گفت: آمریکا فعالیت‌هایی را مسدود کرده که ضرر آن فقط و فقط به مردم عادی می‌رسد.

وی افزود : «با توجه به محدودیت‌ها و امکانات توانستیم در بخش‌های آموزش، تجارت و بهداشت به مردم خدماتی ارائه دهیم و در حال حاضر دانشگاه و هزاران مدرسه باز بوده و ۱۰ میلیون دانش آموز در حال تحصیل در افغانستان هستند.»

مولوی امیر خان متقی ادامه داد: کارمندان زن در آموزش و پرورش، بهداشت و برخی ادارات دیگر در کنار کارمندان مرد کار می‌کنند و بخش‌هایی که محیط آنها مناسب کار زنان نیست حقوق زنان در این بخش پرداخت شده است.

متقی گفت: پس از چندین دهه جنگ، افغانستان اکنون مرکز صلح، ثبات و همکاری اقتصادی است. ثبات افغانستان نه تنها در ثبات امنیتی منطقه بلکه برای ثبات سیاسی منطقه نیز مهم بوده و ما به دنبال تبدیل کردن افغانستان به چهار راه آسیا هستیم.

وی به فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان اشاره کرد و گفت: به هیچ گروهی از جمله القاعده اجازه داده نمی‌شود تا کشورهای دیگر را از خاک افغانستان تهدید کند.

سرپرست وزارت خارجه افزود: «نظامیان ما تمامی برهم زنندگان امنیت از جمله داعش را متوقف کرده‌اند. همچنین بر اساس تعهد دوحه، خاک افغانستان علیه هیچ کسی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت»

وی ادامه داد: امنیت کنونی حاصل تلاش نظامیان ما بوده و برای اینکه کشورهای همسایه و منطقه از گزند تروریست‌ها در امان باشند سیستم بایومتریک سربازان را نیز فعال کردیم.

امیرخان متقی گفت: «بازگشت چهره‌های سیاسی افغانستان از دستاوردهای دیگر امارت اسلامی و گروه تماس که شخصیت که از وزراء کابینه تشکیل شده‌اند، است که موفق شدند اعضای بلند رتبه و پائین رتبه دولت قبل را به کشور برگردانند.»

وی با بیان اینکه افغانستان خانه تمام افغان‌هاست،گفت: «ما به اصلاحات سیاسی باور داریم و به اصلاحات در هر زمینه پایبند هستیم و جنگ بیست ساله و سپس تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا عامل اساسی فقر کنونی در کشور است.»

متقی تاکید کرد: «این تحریم‌ها نه تنها سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را محدود و جلوی انتقال پول را گرفته بلکه فعالیت‌های دولت را نیز کُند کرده و از واشنگتن می‌خواهیم منابع مالی افغانستان بانک را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کرده و تحریم ها را بردارد.»

آغاز نشست تاشکند؛ رئیس جمهور ازبکستان: جامعه جهانی باید از انزوای افغانستان جلوگیری کند

وی افزود: «همچنین به کشورهای غربی می‌گوییم که با امارت اسلامی یک تعامل دراز مدت بر اساس منافع دو طرف شروع کنند و افغانستان با داشتن موقعیت استراتژیک، منابع طبیعی بسیار و منابع انسانی ارزان فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاری کشور های خارجی فراهم کرده است.»

متقی خاطرنشان کرد: «افغانستان به توافق دوحه پایبند بوده و نیروهای امنیتی پس از چهل و چهار سال بر تمام افغانستان حاکم هستند، هیچ گوشه‌ای از این خاک از کنترل آنها خارج نیست و جزایر قدرت در افغانستان تمام شده است.»

او ادامه داد: «امارت اسلامی توانست بدون کمک هیچ موسسه‌ای بودجه را از درآمد داخلی تامین کند و اکنون هر ماه به ۸ صد هزار نفر بدون کمک موسسات خارجی حقوق می‌دهد.»

وی افزود: اگر مشکلاتی وجود دارد به دلیل تحریم‌هاست که امیدواریم این مشکلات نیز با همکاری جهانیان حل شود.

وی در پایان تاکید کرد: جای خوشحالی است که برای اولین بار چنین کنفرانسی برای بحث در مورد توسعه اقتصادی و آینده افغانستان برگزار می‌شود، این در حالی است قبلا به مسائل جنگ، صلح، آتش بس و… مربوط می‌شد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.