Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 40418
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 29 جولای 2022 - 11:13 |

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: ایران از حضور و فعالیت بخش‌ خصوصی خود در افغانستان حمایت می‌کند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: ایران از حضور و فعالیت بخش‌ خصوصی خود در افغانستان حمایت می‌کند

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز پنجشنبه شب ۶ اسد با مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه تلفونی گفت‌وگو کرد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، مولوی امیرخان متقی در این گفت‌وگوی تلفونی روابط دو کشور را برادرانه و در مسیر کمک به ملت افغانستان توصیف کرد.

وی با استقبال از سفر هیأت وزارت نیروی ایران گفت: ما نسبت به حق‌آبه ایران متعهد هستیم. زمانی که آب موجود باشد، آن را به سوی ایران روان می‌کنیم.

امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ گفت: ما می‌توانیم با تشکیل تیم فنی و عملیاتی مشترک مسیر رودخانه را به مجرای درست خود برگردانیم تا مردم دو سوی مرز از هدر رفت آب آسیب نبینند.

امیرخان متقی به سفر هیأت وزارت کشاورزی افغانستان به تهران اشاره کرد و توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های دو کشور را خواستار شد.

امیرخان متقی همچنین ارزیابی خود را از نشست اخیر تاشکند در مورد افغانستان بیان کرد.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی خود با امیرخان متقی با اشاره به بارندگی‌های اخیر و جاری شدن آب در رودخانه هیرمند، ابراز امیدواری کرد که موانع مصنوعی جهت رسیدن آب‌ به جمهوری اسلامی ایران و تامین حق‌آبه ایران وجود نداشته باشد.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران: رابطه تجاری ایران و افغانستان رابطه برد برد است

وی گفت: تحویل حق‌آبه ایران شاخص مهمی برای سنجش تعهدات هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در عمل به تعهدات بین‌المللی در قبال ایران است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: اگر مسئله حق‌آبه ایران از هیرمند با سرعت و جدیت حل و فصل نشود، در سایر حوزه‌های همکاری دو کشور آثار منفی خود را نشان خواهد داد.

وی در ادامه اشاره کرد: بزودی هیأت عالیرتبه‌ای از وزارت نیروی ایران برای بررسی و رفع موانع موجود و رایزنی با مقامات افغانستان در مورد حق‌آبه عازم این کشور می‌شود.

امیرعبداللهیان با اشاره با‌ به علاقه‌مندی فعالان بخش‌های خصوصی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در اقتصاد افغانستان عنوان کرد: ایران از حضور و فعالیت بخش‌ خصوصی خود در افغانستان حمایت می‌کند و همزمان انتظار دارد مقامات افغانستان نیز با توجه به اهمیت فعالیت‌های بخش خصوصی در اقتصاد افغانستان از فعالان اقتصادی ایران در این کشور حمایت کنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.