Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 40145
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 16 جولای 2022 - 20:36 |

گلبدین حکمتیار خواستار بررسی جنایات جنگی نیروهای خارجی در افغانستان از سوی دادگاه لاهه شد

گلبدین حکمتیار خواستار بررسی جنایات جنگی نیروهای خارجی در افغانستان از سوی دادگاه لاهه شد

گلبدین حکمتیار در نماز جمعه این هفته (۲۴ سرطان) در کابل طی سخنانی، خواستار بررسی جنایات جنگی نیروهای خارجی در افغانستان از سوی دادگاه لاهه شد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در مراسم نماز جمعه کابل گفت: دشمنان به دنبال دامن زدن به جنگ مذهبی هستند و به همین دلیل به ترور علمای دین دست می‌زنند.

رهبر حزب اسلامی در ادامه سخنان خود از امارت اسلامی درخواست کرد تا عاملان ترور علمای دین را به سزای عمل خود برسانند.

وی همچنین در واکنش به جنایت جنگی نیروهای انگلیسی در افغانستان نیز از دادگاه لاهه خواست تا نیروهای خارجی که در کشتار غیرنظامیان افغانستان دست داشتند را به صورت دقیق بررسی و محاکمه کند.

این اظهارات در شرایطی است که بخش بی‌بی‌سی انگلیسی گزارشی در خصوص جنایت جنگی نیروهای ویژه انگلیس در زمان جنگ ناتو در افغانستان منتشر کرده است.

براساس تحقیقات این شبکه انگلیسی، مأموران ویژه‌ ارتش انگلیس «SAS» در زمان جنگ افغانستان بارها زندانیان و مردان غیرمسلح را به قتل رسانده و مرتکب جنایت جنگی شدند.

جزئیات جدید از جنایات نظامیان بریتانیا در افغانستان

بی‌بی‌سی گزارش داد که نیروهای ویژه ارتش انگلیس در سال ۲۰۱۰ طی عملیات شبانه اقدام به قتل ۵۴ زندانی و غیرنظامیان بازداشت شده به صورت غیرقانونی کردند.

این رسانه انگلیسی از مکان این عملیات گزارشی نداده، اما ارتش انگلیس در دوران جنگ ناتو در هلمند، در جنوب افغانستان مستقر بوده و عملیات خود را در این ولایت انجام می‌داد.

بی بی‌سی در گزارش خود شواهدی از زبان سربازان سابق نیروهای ویژه ارائه کرده و گفته است که این نظامیان به قتل افراد غیرنظامی در طول عملیات شبانه اعتراف کردند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.