Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 40361
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 26 جولای 2022 - 19:33 |

آغاز نشست تاشکند؛ رئیس جمهور ازبکستان: جامعه جهانی باید از انزوای افغانستان جلوگیری کند

آغاز نشست تاشکند؛ رئیس جمهور ازبکستان: جامعه جهانی باید از انزوای افغانستان جلوگیری کند

با آغاز نشست تاکشند، رئیس جمهور ازبکستان در پیام خود به شرکت کنندگان نشست بین‌المللی افغانستان گفت: جامعه جهانی باید از انزوای افغانستان جلوگیری کند.

به گزارش بخش بین الملل آژانس خبری صدای پامیر، “شوکت میرضیایف” رئیس جمهور ازبکستان در پیام خود به شرکت کنندگان نشست بین المللی “افغانستان، امنیت و توسعه اقتصادی” در “تاشکند” که توسط “عبدالعزیز کامل اف” نماینده ویژه رئیس جمهور در امور سیاست خارجی قرائت شد، گفت: جامعه جهانی باید از انزوای افغانستان جلوگیری کند.

به گفته میرضیایف هم اکنون کاهش توجه جامعه جهانی به افغانستان که مواجه بحران عمیق اجتماعی و اقتصادی در تاریخ خود است، موجب نگرانی است.

رئیس جمهور ازبکستان افزود: امروز جامعه جهانی می‌تواند و باید از تکرار اشتباهات سال‌های ۱۹۹۰ میلادی اجتناب کند. مهم‌تر از همه باید از انزوای بین المللی افغانستان که منجر به وخیم تر شدن اوضاع می‌شود، جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: امروز دولت موقت افغانستان در جهت آبادانی کشور گام‌های معینی را برمی‌دارد و برای بهبود اوضاع اقتصادی-اجتماعی تلاش و روابط دوستانه با کشورهای همسایه، همکاری‌های متقابلا سودمند با جامعه بین المللی برقرار می‌کند.

ما باید این تلاش‌ها را تشویق و حمایت کنیم.

به گفته وی، شکل گیری یک دولت فراگیر در افغانستان، تامین حقوق و آزادی‌های اولیه بشری، به ویژه زنان و همه گروه‌های قومی مذهبی همچنان شرایط اساسی برای برقراری صلح بلندمدت در این کشور باقی می‌ماند.

میرضیایف در این زمینه از حکومت کنونی افغانستان خواست تا اراده قوی نشان دهد و برای جلوگیری و مقابله با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن تدابیر قاطع اتخاذ کند و روابط خود را با همه سازمان‌های تروریستی بین المللی قطع کند.

این امر برای تحکیم اعتماد نسبت به دولت موقت کمک و چشم انداز واقعی را برای توسعه پایدار افغانستان در فضای دوستی، حسن همجواری و همکاری متقابلا سودمند با کشورهای مجاور و جامعه بین المللی باز می‌کند.

“امیر خان متقی” سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی نیز در این نشست بر توسعه اقتصادی “کابل” تاکید کرد و خواستار تبدیل افغانستان به یک مرکز توسعه آسیای مرکزی و جنوبی شد.

ورود هیئت امارت اسلامی به تاشکند

متقی همچنین اظهار داشت: امنیت افغانستان، امنیت آسیای مرکزی است. افغانستان منبع بی‌ثباتی در منطقه نخواهد بود و مقامات این کشور تضمین می‌کنند که خاک این کشور توسط القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی استفاده نخواهد شد.

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان خاطرنشان کرد: در این میان، هدف بعدی افغانستان برقراری روابط دیپلماتیک با همه کشورهای جهان بر اساس احترام متقابل است.

نشست بین‌المللی درباره افغانستان تحت عنوان “افغانستان: امنیت و توسعه اقتصادی” در تاشکند با حضور هیات امارت اسلامی و نمایندگان حدود ۲۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی روز سه‌شنبه با یک روز تاخیر آغاز شد.

در این نشست نمایندگان امریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، چین، بریتانیا، هند، ایران، پاکستان و چند کشور دیگر حضور دارند.

یک هیات به ریاست امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی در این نشست شرکت کرده است. با این حال ازبکستان گفته که حضور امارت اسلامی در این نشست به معنای به رسمیت شناختن رژیم این گروه نیست.

این کنفرانس بین‌المللی بامداد روز سه‌شنبه، ۴ سرطان، در پایتخت اوزبیکستان آغاز شد و قرار است دو‌ روز دوام‌ کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.