Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 40264
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 21 جولای 2022 - 9:20 |

توافقات تجاری میان افغانستان و پاکستان

توافقات تجاری میان افغانستان و پاکستان

ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی شب گذشته(۲۹ سرطان) با نشر اعلامیه‌ی گفته: نور الدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت با صالح احمد فاروقی معین وزارت تجارت پاکستان روی تسهیلات و تقویت تجارتی میان دو کشور به توافقات دسته یافته است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، دو طرف توافق کردند که تردد آزاد لاری‌های باربری تجارتی دو جانبه فی مابین افغانستان و پاکستان در ماه اگست سال جاری آغاز گردیده و همچنان پاکستان تعهد کرده که هیچ محدودیت زمانی بالای کالاهای که از مسیر پاکستان ترانزیت می‌گردد، وضع نمی‌کند و افغانستان این زمان را از ۵ به ۸ روز افزایش می‌دهد.

هیات پاکستانی گفته که موافقت‌نامۀ (اپتا ۲۰۱۰) را از طرف خویش الی امضای موافقت‌نامۀ جدید، تمدید می‌کند و دو طرف کار روی عملی شدن مواردی که از قبل در موافقت‌نامۀ تحت مذاکره اپتای ۲۰۲۱ توافق صورت گرفته بود را آغاز نماید.

این توافقات شامل انتقال کالاهای ترانزیتی تاجران افغان از کانتینر‌های بین المللی به محلی و فراهم نمودن تسهیلات مناسب در اسکن و بررسی کالاها می‌باشند.

لاری های افغانستان می توانند آزادانه به تمام نقاط پاکستان رفت و آمد کنند

اعلامیه افزوده که در جریان مذاکرات جانب پاکستان اطمینان داده که هیچ نوع محدودیتی روی صادرات اموال افغانستان از تمام بنادر به شمول مسیر بندر واگه به کشور هندوستان و سایر کشورها بوجود نمی‌آورد و همچنان توافق صورت گرفته که نقاط عبوری تورخم و سپین بولدک به طور ۲۴ ساعته در هفت روز هفته، به روی طی مراحل گمرکی اموال تجارتی و عبور و مرور لاری‌ها باز باشد.

در اعلامیه آمده است که جانب افغانستان توافق کرد که نقاط عبوری غلام خان و دند پتان را به طور ۱۲ ساعت در هفت روز هفته، به روی طی مراحل گمرکی اموال و عبور و مرور لاری‌ها باز نگه‌داشته و حسب ضرورت ساعات کاری را بالا ببرد و همچنان جانب پاکستان برای صادرات اموال سریع الفساد افغانستان، طی مراحل سریع را در نظر می‌گیرد.

در نظر گرفتن تعادل عبور و مرور لاری‌ها از نقاط عبوری، جلوگیری از تراکم گمرکی، فراهم آوری تسهیلات ویژه برای تردد بیشتر لاری‌ها و اموال در تمام نقاط عبوری، آغاز مذاکرات روی مکانیزم واضح تجارت بار توسط سکتور خصوصی، تسهیلات لازم برای صدور ویزه برای اتباع دو کشور و آغاز خدمات مسافر بری بس رانی به شکل امتحانی از دیگر توافقات طرفین می‌باشند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.