Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 39890
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 07 جولای 2022 - 15:27 |

حذف نام افغانستان از فهرست متحدان آمریکا به دستور جو بایدن

حذف نام افغانستان از فهرست متحدان آمریکا به دستور جو بایدن

کاخ سفید طی بیانیه اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحدۀ آمریکا قصد دارد نام افغانستان ار از فهرست متحدان غیر ناتوی آمریکا حذف کند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از رسانه های آمریکا، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا، طی نامه‌یی به رهبران مجلس نماینده‌گان و سنای این کشور گفته است که قصد دارد موقف افغانستان به‌عنوان «متحد عمدهٔ غیرناتوی آمریکا» را لغو کند.

بر بنیاد اعلامیه کاخ سفید، آقای بایدن روز چهارشنبه (۱۴ سرطان) این موضوع را طی نامه‌ای به کنگره امریکا مطرح کرده است.

او در این نامه نوشته است که “براساس بند ۵۱۷ قانون کمک خارجی ۱۹۶۱، با اصلاحیه ۲۲ (U.S.C. 2321k)، می‌خواهم دربارۀ قصدم برای لغوکردن موقف افغانستان به‌عنوان متحد عمدهٔ غیرناتو به شما آگاهی دهم.”

آمریکا که در سال ۲۰۰۱ یک جنگ اشغالگرانه علیه افغانستان به راه انداخت، در سال ۲۰۱۲ افغانستان را به عنوان متحد مهم غیر عضو در ناتو شناخت.

بارک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در سال ۲۰۱۲ افغانستان را منحیث متحد عمدهٔ غیرناتوی کشورش اعلام کرد که براساس آن زمینه برای کابل و واشنگتن به‌منظور ‌حفظ روابط اقتصادی و دفاعی فراهم شد.

به کشورهای دارای این موقف امتیازات اقتصادی و نظامی فراهم می‌شود، اما مانند کشورهای عضو ناتو هیچ تعهد امنیتی و تضمین‌ دفاعی را شامل نمی‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی این نامه را به کانگرس فرستاده است که نیروهای این کشور پس از حدود ۲۰ سال جنگ و حضور اشغالگرانه در افغانستان سال گذشته از این کشور خارج شد.

پس از روی‌کارآمدن امارت اسلامی در افغانستان، آمریکا دارایی‌های بانک مرکزی این کشور را نیز منجمد کرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.