Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ حمل , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 39788
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 03 جولای 2022 - 19:15 |

سرنوشت «حق تحصیل دختران»، مطالبه دختران برای بازگشایی مدارس

سرنوشت «حق تحصیل دختران»، مطالبه دختران برای بازگشایی مدارس

به گزارش آژانس خبر پامیر، با اعلام مواضع حاضران در گردهمایی بزرگ علمای افغانستان که عصر دیروز در کابل، خاتمه یافت، اشاره مستقیمی به حق تحصیل دختران نشد.
درحالی‌که نظاره‌گران داخلی و خارجیِ گردهمایی بزرگ علمای افغانستان امید داشتند که بحث حقوق و آموزش زنان در این نشست سه‌روزه مورد بررسی قرار بگیرد، اما در عمل چنین نشد و به غیر از نماینده شیعه ولایت بامیان (سید نصرالله واعظی بامیانی) که خواستار اجرایی شدن ادامه تحصیل دختران شد، سایر شرکت‌کنندگان در این گردهمایی، ترجیح دادند از کنار این موضوع با سکوت بگذرند.
در واکنش به موضوعات مطرح شده در گردهمایی علما، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در مصاحبه‌ای با بی. بی. سی با اشاره به تحصیل دختران گفت: «پاسخ روشن در پرتو اسلام، اینکه دختران نباید از حق مسلم که خداوند و دین‌شان به آن‌ها داده محروم شوند. اگر دختران از تحصیل محروم شوند، عواقب آن بدتر خواهد بود. در نتیجه خانواده‌هایی که می‌خواهند دختران‌شان تحصیل کنند، افغانستان را ترک خواهند کرد و به کشورهای دیگر خواهند رفت. این موضوع مهمی است ما هم انتظار داشتیم در این جمع علما مطرح شود».

https://pamiragency.com/2022/07/%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%b6-%d8%b4%d8%af%db%8c%d8%af-%d9%84%d8%ad%d9%86-%d8%ad%da%a9%d9%85%d8%aa%db%8c%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d9%84%d9%88%db%8c%d9%87-%d8%ac%d8%b1%da%af%d9%87%e2%80%8c/
در همین حال، شماری از دختران دانش‌آموز چشم به نتایج نشست علمای دینی در کابل دوخته‌ بودند؛ این در حالی است که در این نشست هیچ اشاره‌ای به بازگشایی مدارس دخترانه نشد.

دینا، یک دانش آموزش پانزده ساله می‌گوید که باور نمی‌کند دختران در عصر کنونی اجازه رفتن به مکتب را نداشته باشند.

وی گفت: تمام آرزوهای من با خاک یکسان شد؛ فکر نمی‌کردم چنین شود. فکر می‌کنم که در خواب هستم.

فرخنده، یک دانش‌آموز دیگر می‌گوید: نزدیک به یک سال شد که مدارس ما شروع نشده است. وقتی می‌بینم که زمان برگزاری امتحانات میان دوره دیگر دانش آموزان است، جگرم خون می‌شود؛ آیا حق ما نیست که درس بخوانیم؟ آیا ما پیش از این مسلمان نبودیم؟ آیا پیش از روی کار آمدن طالبان، حجاب اسلامی نداشتیم؟

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.