Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 40180
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 18 جولای 2022 - 11:34 |

سفر یک هیئت ترکمنستانی به کابل، گفتگو درباره پروژه های برق

سفر یک هیئت ترکمنستانی به کابل، گفتگو درباره پروژه های برق

شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) از سفر یک هیئت ترکمنستانی به کابل خبر داده است. این شرکت امروز گفته است که در این نشست سه روزه‌، در مورد پروژه تاپی، پروژه لین ۵۰۰ کیلوولت شبرغان – دشت‌الوان و مسایل و پروژه های دیگر بحث و گفتگو خواهد شد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، تاپی یکی از پروژه‌های بزرگ انتقال برق ترکمنستان به پاکستان است که از مسیر افغانستان می‌گذرد. بر بنیاد معلومات مقام‌ها، ترکمنستان با استفاده از این پروژه، حدود ۱۰۰۰ میگاوات برق را به پاکستان صادر می‌کند.

افغانستان از این پروژه برق‌رسانی نه تنها سالانه، ۱۰۰۰ مگاوات برق به دست می‌آورد، بلکه حدود ۱۰۰ میلیون دالر حق ترانزیت نیز خواهد گرفت.

شرکت برشنا همچنان گفت که هیأت های دو طرف روی قراداد و مقدار برق مورد نیاز افغانستان برای سال پیشرو، تعرفه برق وارداتی ترکمنستان به این کشور و چگونگی تحویلی پول بحث خواهند کرد.

محمد عیسی ثانی، رئیس عمومی شرکت برشنا از هیات ترکمنستان خواسته است که در عملی‌سازی پروژه‌های برق در افغانستان، آنان را همکاری بیشتر کنند.

شرکت برشنا در خبرنامه‌ای به نقل از الیاسوف، رئیس شرکت ترکمن‌ انرگو گفته است که آنان به هدف حل مشکلات موجود در عرصه برق به کابل سفر کرده و ابراز امیدواری کرده که این نشست سه روزه میان دو طرف بتواند در بخش سکتور انرژی مؤثر تمام شود.

افغانستان متکی به برق وارداتی از کشورهای همسایه است و در حال حاضر، حدود ۱۶۰۰ مگاوات برق نیاز دارد که ۷۰ درصد آن را از ازبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد کرده و ۳۰ درصد دیگر را از منابع داخلی تأمین می‌کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.