Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ حمل , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 39870
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 06 جولای 2022 - 12:18 |

نیاز فوری هزاران زن و کودک به خدمات فوری صحی

نیاز فوری هزاران زن و کودک به خدمات فوری صحی

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، سازمان ملل و یونیسف اعلام کرد: هزاران زن و کودک  متأثرشده از زمین‌لرزه به خدمات فوری صحی نیاز دارند.
بر بنیاد این گزارشات، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد گفته است که نزدیک به ۲۰ هزار زن افغان در سنین باروری، به‌شمول حدود ۲۰۰۰ زن باردار، در پی زمین‌لرزۀ مرگ‌باری که در ولایت‌های خوست و پکتیکا رخ داد، متأثر شده‌اند.

این سازمان با پخش اعلامیه‌یی گفته، پیش‌بینی شده است که ۶۴۰ زن باردار در سه ماه آینده، در مناطق زلزله‌زده زایمان کنند، در حالی که نیاز فوری به دست‌رسی پایدار به خدمات صحی باروری نجات‌دهندۀ زنده‌گی از جمله مراقبت‌های دوران بارداری، مراقبت‌های اضطراری و تسهیلات زایمان دارند.
در اعلامیه آمده است که صندوق جمعیت سازمان ملل برای ارائۀ سریع خدمات اضطراری بسیج شده‌ است و با شرکای خود از نزدیک برای پشتی‌بانی از هماهنگی کمک‌های بشردوستانه با تمرکز ویژه بر نیازمندی‌های زنان و دختران، هم‌کاری می‌کند.

ناتالیا کانم، مدیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل، گفته است با مردم افغانستان که در پی زمین‌لرزۀ ویران‌گر رنج می‌برند، می‌ایستد. او افزوده است برای حفظ سلامت زنان و دختران و اطمینان از دست‌رسی به سلامت جنسی و باروری و خدمات محافظتی که آنان بر آن متکی‌اند، هر کار ممکن را انجام می‌دهند.

صندوق جمعیت سازمان ملل تصریح کرده که در اوایل سال روان میلادی، به‌منظور رسیده‌گی و پاسخ‌گویی به سلامت باروری و نیازهای روانی_اجتماعی ۹.۲ میلیون تن در افغانستان، نزدیک به ۲۶۰ میلیون دالر درخواست کمک مالی کرده بود که تاکنون ۱۱ درصد این درخواست تأمین شده است.

به گفتۀ این سازمان، زمین‌لرزۀ اخیر فشار بیش‌تری را بر منابع مالی که از قبل کاهش یافته بود، وارد خواهد کرد.

براساس معلومات مسئولان محلی، زمین‌لرزۀ مرگ‌بار در جنوب‌شرق افغانستان حدود دو هفته پیش، جان حدود ۱۵۰۰ تن را گرفت و بیش از ۲۰۰۰ تن دیگر را زخمی کرد. سازمان صحی جهان اما گفته است که در نتیجۀ این زمین‌لرزه، ۱۰۲۶ تن جان باخته‌اند و ۶۰۸۳ تن دیگر زخمی شده‌اند.

پس از زمین‌لرزۀ مرگ‌بار بامداد چهارشنبه در پکتیکا که زیان‌های هنگفت مالی و جانی در پی داشت، اکنون باشنده‌گان ولسوالی‌های زیان‌دیده از احتمال گسترش انواع بیماری‌ها نگران‌اند.

باشنده‌گان ولسوالی گیان که بیش‌ترین آسیب را دیده‌اند، می‌گویند پس از زمین‌لرزه به انواع بیماری‌ها دچار شده‌اند. به گفتۀ آنان، شمار بیماران زیاد است و امکانات بخش صحی این ولسوالی پاسخ‌گوی وضعیت نیست.

باشنده‌گان ولسوالی گیان می‌افزایند که بسیاری از مردم به بیماری‌های ملاریا، اسهال، سرفه و بیماری‌های روانی دچار شده‌اند که بسیاری آنان زنان و کودکان‌اند. آنان تٲکید می‌کنند که جمعیت این ولسوالی به ۷۰ هزار تن می‌رسد؛ اما امکانات بهداشتی بسیار کم است.
نورجهان، یک تن از باشنده‌گان ولسوالی گیان می‌گوید: «مشکلات زنان خیلی زیاد است، زیرا بسیاری از زنان زیر آوار شده و زخمی‌اند. گفته می‌شود یک داکتر زن آمده است؛ اما ما ندیده‌ایم. وضعیت خیلی خراب است و بیماران در مناطق دوردست به درمان‌گاه دست‌رسی ندارند.»

در همین حال، نجیب‌الله زدران، مسئول سازمان صحی جهان در ولسوالی گیان، می‌پذیرد که در مناطق آسیب‌دیده بیماری‌های ملاریا، نفس‌تنگی، اسهال و بیماری‌های روانی در حال افزایش است و برای پیش‌گیری آن باید اقدامات جدی روی‌دست گرفته شود. او عامل این بیماری‌ها را عدم دست‌رسی به آب آشامیدنی سالم و آلوده‌گی هوا می‌داند.

مسئولان صحی پکتیکا نیز می‌پذیرند که بیم گسترش انواع بیماری در مناطق زلزله‌زده وجود دارد، اما آنان می‌گویند که برای جلوگیری از گسترش بیماری با نهادهای امدادرسان یکجا کار می‌کنند و برای درمان بیماران تیم‌های صحی نیز به منطقه اعزام شده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.