Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 40120
  پرینتخانه » اخبار جهان, انتخاب سردبیر, سرمقاله تاریخ انتشار : 15 جولای 2022 - 12:51 |

هدف جو بایدن: مهار اسرائیل یا تهدید ایران؟

هدف جو بایدن: مهار اسرائیل یا تهدید ایران؟

با توجه به اظهارات و اقدامات جو بایدن در جریان سفر به سرزمین های اشغالی، و نیز با در نظرداشت واکنش تند رییس جمهوری اسلامی ایران، پرسش مهم این است که آیا مأموریت اصلی بایدن در جریان سفر جاری اش به خاور میانه، مهار آتشبازی های خطرناک رژیم اسراییل به منظور جلوگیری از وقوع یک جنگ جدید و مهیب در منطقه است یا افزایش فشار بر تهران برای پذیرش شرایط مورد نظر امریکا در مذاکرات مربوط به احیای برجام؟

ساعتی بعد از آنکه رهبران امریکا و رژیم صهیونیستی متعهد شدند جلو دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بگیرند، سید ابراهیم رئیسی؛ رییس جمهوری اسلامی ایران خطاب به «امریکا و متحدانش در منطقه» گفت که «هرگونه خطایی در این منطقه با پاسخ سخت و پشیمان‌کننده‌ای مواجه خواهد شد».

جو بایدن متعهد شد که کشورش از «هرچه در توان دارد» برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای در ایران بهره بگیرد.

جو بایدن: هدف من از رفتن به عربستان سعودی، پیشبرد منافع ایالات متحده است

این تعهد به شکل رسمی در سندی قید شده که با نام «بیانیه مشترک شراکت استراتژیک امریکا و اسرائیل» در روز پنج‌شنبه به امضای سران دوطرف رسید.

جو بایدن همچنین گفت که کشورش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، حاضر است از نیروی نظامی به عنوان «آخرین گزینه» استفاده کند.

در واکنش به این اظهارات، سید ابراهیم رئیسی گفت: «به امریکایی‌ها و متحدان آنها در منطقه می‌گویم که ملت بزرگ ایران هیچ‌گونه ناامنی و بحران را در منطقه نمی‌پذیرد.»

با توجه به اظهارات و اقدامات جو بایدن در جریان سفر به سرزمین های اشغالی، و نیز با در نظرداشت واکنش تند رییس جمهوری اسلامی ایران، پرسش مهم این است که آیا مأموریت اصلی بایدن در جریان سفر جاری اش به خاور میانه، مهار آتشبازی های خطرناک رژیم اسراییل به منظور جلوگیری از وقوع یک جنگ جدید و مهیب در منطقه است یا افزایش فشار بر تهران برای پذیرش شرایط مورد نظر امریکا در مذاکرات مربوط به احیای برجام؟

شماری از کارشناسان معتقد اند که امضای پیمان «اورشلیم» یعنی تعهد امریکا به حمایت از اسراییل در برابر ایران به هدف جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای، پیش از آنکه اقدامی واقعی برای سد کردن راه ایران برای دستیابی به این تکنالوژی باشد، تلاشی غیرمستقیم برای مهار کردن آتشبازی های رژيم اسراییل در منطقه خاور میانه به بهانه مقابله با ایران می باشد.

به باور این گروه از آگاهان، امریکا به خوبی می داند که ایران هرگز در پی دستیابی به سلاح های کشتار جمعی نیست و این چیزی است که نه تنها در برنامه نظامی جمهوری اسلامی قرار ندارد؛ بلکه به صراحت درباره آن، فتوای فقهی صادر شده و از نظر شرعی، حرام محسوب می شود.

بنابراین، واشنگتن هیچگاه نگران دستیابی ایران به سلاح های اتمی و کشتار جمعی نیست؛ بلکه از این رهگذر، اهداف دیگری را دنبال می کند که یکی از مهم ترین آنها تحمیل سلطه و هژمونی خود بر جمهوری اسلامی است. اما اگر این هدف حاصل نشد به بهانه برنامه اتمی ایران، قصد «دوشیدن» اعراب و تقویت اسراییل را دارد.

اگر این برداشت درست باشد، بایدن پیش از آنکه نگران دستیابی ایران به سلاح اتمی باشد، نگران پیامدهای فاجعه بار ترورهای جنایتکارانه و عملیات خرابکارانه رژيم اسراییل در منطقه است. امریکا می داند که اگر همین حالا اسراییل را مهار نکند، فردا دیر خواهد بود؛ زیرا جنگ غیرمستقیم میان اسراییل و ایران، وارد مرحله ای جدی و عملیاتی شده؛ اما هنوز تحت کنترل است و می توان با تصمیم های معقول جلو گسترش و تشدید آن را گرفت.

دبیر کل حزب الله لبنان: رئیس‌جمهور فرتوت آمریکا تصویری از آمریکای پیر است

به همین دلیل بایدن با امضای پیمان «اورشلیم» از یکسو به اسراییل اطمینان می دهد که با تمام توان از آن حمایت می کند و اجازه دسترسی ایران به تسلیحات اتمی را نمی دهد، و از سوی دیگر، این تضمین را به دست می آورد که امریکا مسئول مهار ایران است نه اسراییل؛ بنابراین، اقدامات یکجانبه اسراییل علیه ایران باید متوقف شود، در غیر آن، منجر به بروز فاجعه ای ناخواسته می شود که ممکن است امریکا و متحدان آن در خاورمیانه را نیز درگیر یک جنگ جنون آمیز و ویرانگر کند؛ همان چیزی که در هشدار صریح و جدی سید ابراهیم رییسی در واکنش به پیمان «اورشلیم» هم بازتاب داشت.

از جانب دیگر، گروهی از ناظران معتقد اند که واشنگتن در جریان سفر بایدن به منطقه قصد دارد فشارها بر تهران را تشدید کند تا مقام های ایرانی مجبور شوند به همان توافقی تن دردهند که امریکا می خواهد. امضای پیمان با اسراییل، تلاش برای عادی سازی روابط اسراییل و اعراب، اقدامات احتمالی برای ایجاد یک سپر دفاع هوایی مشترک در خاور میانه علیه ایران که از طرح های اسراییل است و مسایل دیگر، بخشی از اهرم های امریکا برای تحت فشار گذاشتن ایران است.

با این وجود، همانطور که در واکنش سید ابراهیم رییسی؛ رییس جمهوری ایران هم تصریح شد، هرگونه اقدام علیه ایران نه امریکا و اسراییل؛ بلکه متحدان آنها را نیز هدف پاسخ مشروع جمهوری اسلامی قرار خواهد داد و این چیزی است که پیش از این نیز تجربه شده است و به نظر نمی رسد که امریکا و متحدانش از جمله اسراییل، مایل باشند یکبار دیگر آن را بیازمایند.

 

منبع: صدای افغان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.