Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 41004
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 30 آگوست 2022 - 22:22 |

صادرات بیش از یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون دالر امریکایی به ۱۰ کشور برتر جهان

صادرات بیش از یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون دالر امریکایی به ۱۰ کشور برتر جهان

به ادامۀ حساب‌دهی حکومت به ملت، مسئولان وزارت صنعت و تجارت، امروز در یک نشست خبری فعالیت‌ها و دست‌آوردهای یک‌سال گذشتۀ این وزارت را همگانی کرد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، در این نشست که در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزار شده بود؛ نورالدین عزیزی س‍رپرست وزارت صنعت و تجارت گفت که افغانستان در یک‌سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون دالر امریکایی صادرات به ۱۰ کشور برتر جهان داشته است.

عزیزی افزود که این وزارت جهت رسیدگی به مشکلات و چالش‌های موجود فرا راه سکتور خصوصی، حدود ۲۰۰ جلسه برگزار کرده است و از فعالیت و برنامه‌های آنها حمایت می‌کند.

به گفتۀ وی، در نتیجۀ مذاکرات و تلاش‌های وزارت صنعت و تجارت، حدود ۹۸ درصد اقلام صادراتی افغانستان به چین و ۱۳ قلم صادرات دیگر کشور به پاکستان معافیت گمرکی کسب کرده است.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت: قالین هویت ملی افغانان است و افغانستان در یک‌سال گذشته به کشورهای مختلف جهان حدود یک میلیون مترمربع قالین و گلیم صادر کرده است.

وی افزود که مقامات این وزارت به منظور جلب سرمایه‌گذاری، تقویت و گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی؛ به پاکستان، امارات متحدۀ عربی، ازبکستان، ایران و روسیه سفرهای رسمی کرده و با نماینده‌گان سکتور خصوصی کشورهای چین، پاکستان، ایران، قزاقستان، ترکمنستان، اوزبکستان، ترکیه، مالزیا، روسیه و دیگر کشورهای منطقه و جهان گفتگو کرده اند که نتایج خوبی در پی داشته است.

عزیزی، کاهش در محدودیت‌های انتقال پول از طریق حواله‌ ارزی (TT) و تسهیل در روند خریداری مواد اولیه، تبدیل شدن افغانستان به چهارراه منطقه، فعال‌سازی مجدد دهلیزهای هوایی به بودجۀ داخلی، فراهم کردن تسهیلات در صدور ویزۀ تجارتی از کشورهای منطقه به تاجران افغان، اخذ مجوز ترانزیت مواد نفتی از مسیر ایران به افغانستان و برگزاری چندین نمایشگاه را از دست‌آورهای مهم این وزارت خواند.

به گفتۀ عزیزی، وزارت صنعت و تجارت در یک‌سال گذشته توانسته است که به بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ متقاضیان داخلی و خارجی جواز جدید تجارتی و سرمایه‌گذاری توزیع کند و در پارک‌های صنعتی کشور به ارزش حدود ۱۲۷ میلیون دالر امریکایی سرمایه‌گذاری را جذب کند و برای ده‌ها هزار تن به گونۀ مستقیم اشتغال‌زایی کند.

در جریان این نشست، مولوی قدرت الله جمال معین امور صنعت وزارت یاد شده در مورد وضعیت پارک‌های صنعتی کشور و برنامه‌های آیندۀ وزارت معلومات داد و گفت: پیش از حاکمیت امارت اسلامی افغانستان در کشور حدود ۳۰ درصد فابریکه‌ها فعال بود، اما در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد فابریکه‌ها فعالیت دارد.

وی افزود که کار ساخت ۹ پارک صنعتی در کشور جریان دارد، ۱۲ پارک صنعتی پلان شده و ۱۰ پارک صنعتی پیشنهادی روی دست قرار دارد که با تکمیل آن، در مجموع ۴۵ پارک صنعتی در کشور خواهیم داشت.

گفتنی است که وزارت صنعت و تجارت در بخش‌های صنعت، تجارت و ارائه خدمات فعالیت می‌کند که اهداف مهم آن‌را انکشاف اقتصاد افغانستان به وسیلۀ ازدیاد سرمایه‌گذاری، گسترش صنایع و تشبثات کوچک و متوسط و رشد تجارت متوازن به منظور ایجاد اشتغال و افزایش درآمد شهروندان کشور تشکیل می‌دهد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.