Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 40836
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 17 آگوست 2022 - 19:15 |

آتش‌سوزی در قریۀ «بالا مردیان» فیض‌آباد؛ سوختن ۱۲۰ منزل و بیجا شدن بیش از ۸۰۰ خانواده

آتش‌سوزی در قریۀ «بالا مردیان» فیض‌آباد؛ سوختن ۱۲۰ منزل و بیجا شدن بیش از ۸۰۰ خانواده

۱۲۰ منزل مسکونی درقریه بالا مردیان ولسوالی فیض آباد جوزجان در آتش سوخت و بیش از ۸۰۰ خانوادۀ دیگر آواره شده اند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، این آتش سوزی طبیعی که بیش از دو هفته می شود در قریۀ بالا مردیان ولسوالی فیض آباد جریان دارد هنوز هم دلیل شعله ور شدن آن و راه جلوگیری از آن دریافت نشده است.

مولوی سیف الدین معتصم رئیس اطلاعات وفرهنگ جوزجان به خاطر بررسی وضعیت آ تش سوزی و دلجویی از باشنده گلان قریه بالا مردیان ولسوالی فیض آباد به آن ولسوالی سفر کرد و با باشنده گان قریۀ یاد شده دیدار کرد.

رئیس اطلاعات وفرهنگ جوزجان گفت: آتش سوزی در این قریه نسبت به روز های قبل کمتر شده است اما به باشنده گان قریه بالا مردیان خسارات مالی هنگفتی وارد کرده است.

به گفتۀ وی، هنوز هم دلیل اصلی این آتش سوزی روشن نشده است و مردم این قریه به مساعدت های فوری از سوی نهاد های کمک رسان ملی و بین المللی نیازمند هستند.

عبدالستار حلیمی مسئول دفتر مطبوعاتی قومندانی امنیۀ جوزجان گفت که آتش سوزی در این قریه همچنان ادامه دارد و تا کنون بیش از ۸۰۰ خانواده به قریه ها و ولسوالی های همجوار آواره شده اند.

هرچند از دو هفته بدینسو روزانه مسئولان محلی و امنیتی از این قریه دیدار می کنند اما تاکنون وضعیت در این قریه تحت کنترول نیست و روزانه پی هم خانه ها طعمه آتش می شوند و هیئت تخنیکی ریاست های تصدی افغانگ از و هایدرو کاربن های شمال نیز، بودن گاز و نفت را در این قریه رد کرده اند.

شماری از باشنده گان قریه بالا مردیان گفتند که بیش از ۷۰ درصد از باشنده گان این قریه به قریه ها و ولسوالی های همجوار کوچ کرده اند و در صورت ادامه این آتش سوزی امکان تخلیه کامل این قریه وجود دارد.

به گفتۀ آنان، بیش از ۱۲۰ منزل مسکونی در این قریه طعمه آتش شده است حتی خانه های وجود دارد که بیش از ۲۰ مرتبه در آن آتش طبیعی شعله ور شده و تمام اموال و اشیای این خانواده ها تبدیل به خاکسر شده است.

باشندگان قریۀ مردیان از حکومت محلی و مرکزی و همچنان از موسسات و نهاد های امداد رسان می خواهند تا دامنۀ کمک های بشر دوستانه شانرا به این قریه نیز برسانند.

آنان می گویند که ما دار و ندار خود را از سبب این آش سوزی از دست داده ایم و در وضعیت بد روحی و روانی قرار داریم.

گفتنی است که قریۀ بالا مردیان یکی از بزرگترین و پرنفوس ترین قریه در ولسوالی فیض آباد می باشد که در ۸۵ کیلومتری شمال شهرشبرغان مرکز ولایت جوزجان قرار دارد. حمیدی-

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.