Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 40491
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 04 آگوست 2022 - 15:00 |

ایجاد دهلیز لوژستیکی “ترکیه – قفقاز – آسیای مرکزی – آسیای جنوبی از طریق افغانستان

ایجاد دهلیز لوژستیکی “ترکیه – قفقاز – آسیای مرکزی – آسیای جنوبی از طریق افغانستان

به باور کارشناسان، با ایجاد این دهلیز، نقش ترانسپورتی و ترانزیتی افغانستان در منطقه یکبار دیگر برجسته تر از پیش، مطرح خواهد شد.
به گزارش بخش بین الملل آژانس خبری صدای پامیر به نقل از اسپوتینک الهام محکموف، وزیر ترانسپورت اوزبیکستان در دیدار سه جانبه وزیران “اوزبیکستان – آذربایجان – ترکیه” پیشنهاد ایجاد دهلیز لوژستیکی “ترکیه – قفقاز – آسیای مرکزی – آسیای جنوبی از طریق افغانستان” را ارایه کرد.
به گفته این مقام اوزبیکستانی، شرکت های اوزبیکستانی دوره آزمایشی استفاده از این مسیر را آغاز کرده اند و انتقال کالاها با استفاده از موترهای باربری را از طریق خاک افغانستان انجام میدهند.
به باور وی، اوضاع برای این کار مساعد است چنانکه در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ مقدار کالاهایی که بین اوزبیکستان و پاکستان تبادله شده، نسبت به یک سال قبل ۲.۶ مرتبه افزایش یافته است و ترانزیت کالاها از طریق این مسیر از/به کشورهای مشترک المنافع، خاور میانه، حوزه قفقاز و اتحادیه اروپا ۳.۵ مرتبه افزایش یافته است.
به باور کارشناسان، ایجاد چنین دهلیز تجارتی به اقتصاد افغانستان مفید تمام میشود و افغانستان میتواند ارزان تر از سهولت ها مستفید شود.
شاکر یعقوبی، کارشناس مسایل اقتصادی در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان گفت:
“در همچون دهلیزهای تجارتی/اقتصادی و راه آهن افغانستان به عنوان نقطه اتصال آسیای میانه و آسیای جنوبی میتواند به تقویت ظرفیت های تجارتی خود بپردازد و به لحاظ زمانی و هم اقتصادی از سهولت های به مراتب ارزان و مصئون تجارتی مستفید شود“.
آقای یعقوبی، ایجاد این دهلیز را یک فرصت کلیدی برای افغانستان خوانده، در ادامه گفت:
“ایجاد چنین دهلیز ها یک فرصت کلیدی را به نفع رشد و توسعه اقتصاد افغانستان رقم میزند تا افغانستان بتواند نقش ترانسپورتی و ترانزیتی خویش را در منطقه بیش تر از گذشته برجسته مطرح نماید“.
همچنان به باور کارشناسان، ایجاد این دهلیز به روند ساخت راه آهن “ترانس افغان” ترمز – مزار شریف – کابل – پشاور نیز سرعت خواهد بخشید.
قبل از این اعلام شده بود که راه آهن ترانس افغان با بودجه تخمینی حدود ۴.۸ میلیارد دالر، طی پنج سال آینده تکمیل خواهد شد.
پروژه راه آهن ترانس افغان که ابتدا در دسمبر ۲۰۱۸ توسط اوزبیکستان پیشنهاد شد، با هدف گسترش شبکه ریلی افغانستان از مزار شریف به کابل و سپس به ولایت جلال آباد، جایی که خط آهن از مرز تورخم عبور کرده و از طریق پشاور وارد پاکستان می‌شود، است. پس از ورود به پاکستان، کالاها برای اتصال به سیستم ریلی پاکستان تخلیه می‌شوند و از آنجا در نهایت به بندرهای کراچی، گوادر و قاسم پاکستان میروند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.