Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 40652
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 10 آگوست 2022 - 19:51 |

رئیس سازمان فضای ایران: جمهوری اسلامی ایران با «خیام» به قدرت تصویربرداری فضایی با دقت یک متر دست پیدا کرد

رئیس سازمان فضای ایران: جمهوری اسلامی ایران با «خیام» به قدرت تصویربرداری فضایی با دقت یک متر دست پیدا کرد

حسن سالاریه رئیس سازمان فضای جمهوری اسلامی ایران  اظهار داشت: ماهواره خیام ماهواره کاربردی سنجش از راه دور است که نیاز کشور به داده‌های با دقت بالا را رفع می‌کند.

به گزارش بخش بین الملل آژانس خبری صدای پامیر، حسن سالاریه در نشست خبری پس از پرتاب ماهواره خیام گفت:‌ این ماهواره برای مدیریت منابع، مدیریت شهری و محیط زیست مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان فضای جمهوری اسلامی ایران در توضیح کشور سازنده ماهواره گفت: ماهواره خیام در اواسط دهه ۹۰ احساس نیاز شد در آن زمان متخصصان صنعت ماهواره‌سازی کشور این نیاز را احساس کردند که باید تصاویری با دقت یک متر داشته باشیم و نیاز به ماهواره‌ای سنجشی با مشخصات مشخص داریم.

وی ادامه داد: این کار معمولاً یک کار مطالعاتی یک دو ساله است و در کشورهای دارای صنعت فضایی قوی معمولا یکسال طول می‌کشد.

سالاریه افزود: طراحی مفهومی سطح بالا (این عبارت را به صورت محتاطانه بیان می‌کنم) توسط متخصصان داخلی انجام شد و مشخصه فنی ماهواره تعیین شد.

وی توضیح داد:‌ صنعت ماهواره این طور است که باید ماهواره سفارش‌گذاری شود و موضوعاتی از جمله توان، کنترل وضعیت، پایداری ماهواره و المان‌ها مشخص شود که این کار در کشور انجام شده است.

رئیس سازمان فضای ایران ادامه داد: تا اوسط دهه ۹۰ در این پروژه سازنده‌های ماهواره پیشرفته و حرفه‌ای در جهان با دقت شناسایی شدند و یک شرکت خوش‌نام با سابقه مثبت در این زمینه انتخاب شد.

وی ادامه داد:‌ در این چند سال نظارت بر پروژه به لحاظ فنی ادامه پیدا کرد و تیم متخصصان سازمان فضایی به عنوان ناظر و سفارش‌دهنده و تحویل‌گیرنده پروژه حضور داشتند. این فرایند به اشراف علمی و فنی بالایی نیاز دارد و تک‌تک پارامترهای ماهواره و کلیه زیرسیستم‌ها طی این چندسال توسط متخصصان و دانشمندان ایرانی، ارزیابی و سنجش شده است.

سالاریه تأکید کرد:‌ امروز نیاز کشور در حوزه سنجشی تصاویر یک متر و حتی دقیق‌تر است. صنعت بومی فضایی در ایران از دو دهه پیش آغاز شده و این صنعت کار خود را از ماهواره‌های ساده و با دقت ۱۰۰ متر شروع کرد و به دقت ۱۰ متر و ۵ متر رسیده است در چند سال اخیر صنعت فضایی کند شده و توانایی نداشت که این سنجه را بسازد و نیاز کشور را رفع کند و نمی‌توانستیم ۵ سال یا ۱۰ سال منتظر بمانیم که صنعت بومی به این مرحله برسد.در این شرایط هم وضعیت کشور به خاطر تحریم‌ها بگونه‌ای نیست که ارتباطات زیادی داشته باشیم که بتوانیم تصاویر مورد نیاز را بگیریم.

سالاریه گفت: عمر این ماهواره پنج سال است و از الان به فکر ساخت ماهواره بومی هستیم و تعداد ماهواره‌هایی که نیاز داریم، بسیار بیشتر است و یک ماهواره کفایت نمی‌کند.

وی توضیح داد: زیرا زمانی که تعداد ماهواره‌ها بیشتر می‌شود بازه زمانی که ماهواره را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌بینیم کوتاه‌تر خواهد شد و در نتیجه امکان تصویربرداری در بازه‌های زمانی بیشتری فراهم می‌شود و می‌توان عکس‌های بیشتری تهیه کرد که این موضوع در مواقع بحرانی بسیار کارآمد است. در ایران در حوزه تولید ماهواره‌های ۸-۴ -۵-۲ طراحی مفهومی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دستور کار داریم که به معنی دقت تصویربرداری تا دو متر است.

هزینه ساخت ماهواره‌ای در کلاس خیام حدود ۵۰ میلیون دلار است

رئیس سازمان فضای جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره هزینه ساخت ماهواره خیام گفت: ماهواره‌ای در کلاس خیام ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار یا ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد که درباره قیمت باید زمان قرارداد، تکنولوژی روز و شرایط بازار توجه کنیم.

وی توضیح داد: ماهواره‌هایی در کلاس سنجشی با وزن ۱۰۰ کیلوگرم و دقت تصویر ۵ متر تا ۱۰ متر زیر ۱۰ میلیون دلار هزینه ساخت دارند و وقتی المان‌ها و افزونه‌ها به ماهواره اضافه می‌شد، قیمت بیش از ۱۰ میلیون دلار خواهد شد و بسته به افزونه‌های ماهواره ممکن است قیمت به ۱۰۰ میلیون دلار هم برسد.

سالاری اضافه کرد: در کلاس سنجشی یک نوع ماهواره دیگر هم داریم که ماهواره آماتوری، این ماهواره قابلیت اعتماد بالا ندارد و عمر عملیاتی ۵ سال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ممکن است نداشته باشد. این ماهواره‌ها که این روزها مرسوم شده‌اند توسط بخش خصوصی ساخته می‌شوند و ارزان‌تر هستند. ماهواره‌های کلاس سنجشی آماتوری زیر یک میلیون دلار قیمت دارند و حتی ممکن است یک ماهواره ۵-۱۰ ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار هم قابل خریداری باشد. در این ماهواره‌ها المان‌ها حرفه‌ای نیست و کیفیت پایین‌تری دارند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.