Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 40821
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 17 آگوست 2022 - 17:17 |

روسیه: آمریکا از نظامیان سابق افغانستان در اوکراین استفاده می کند

روسیه: آمریکا از نظامیان سابق افغانستان در اوکراین استفاده می کند

اخباری وجود دارد که امریکا یک واحد ویژه از ارتش سابق افغانستان را تشکیل داده است و به جنگ اوکراین فرستاده است.

به گزارش بخش بین الملل آژانس خبری صدای پامیر، ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه برای افغانستان گفته است: تعدادی از نیروهای ویژه سابق افغانستان در اوکراین به خدمت گرفته شده‌اند.

این دیپلمات روسی مدعی است که با استقرار دو باره امارت اسلامی در افغانستان وبا متواری شدن اعضای ارتش سابق این کشور٬ بعضی از این نیروهای ها به عضویت داعش درآمده و در سوریه می‌جنگند.

کابلوف به ادامه گفته است «به نظرم این قابل پیش‌بینی بوده و تکرار سناریوی عراق است که به ظهور داعش منجر شد. بعضی دیگر از آنان هم ظاهرا با وعده پول مواجه شده و مزدور نظامی می‌شوند، به نازی‌های اوکراینی می‌پیوندند. اما امارت اسلامی در این اتفاق هیچ نقشی ندارد.»

کابلوف به ادامه گفته است که امریکا با انتقال هزاران نظامی سابق افغانستان در تلاش است که از آنان در جنگ علیه روسیه در اوکراین استفاده کند.

او به نقل از هیئت قزاقستان در کنفرانس اخیر که در ازبکستان با محوریت افغانستان برگزار شد، گفت« حدود ۱۱۰ هزار سرباز ویژه سابق افغانستان از این کشور گریخته و در انتظار کسب اجازه ورود به آمریکا هستند.»

اعتراف غرب به ناتوانی در منزوی کردن روسیه

امریکا شماری از نظامیان پشین را بدون آنکه به امریکا انتقال دهد در کشور سومی منسجم کرده است و برای مقاصد منطقه خود به کار خواهد گرفت جنگیدن برای منافع امریکا در اوکراین بخشی از این راهکار است.

این دپیلمات روسی در باره سهم امارت اسلامی افغانستان در امر اعزام نظامیان سابق افغانستان به اوکراین گفته است «امارت اسلامی تضمین کرده است که اجازه ندهد شبه‌نظامیان به اوکراین اعزام شوند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا مسکو در این باره با امارت اسلامی تماس گرفته است گفته است آنان تضمین کرده‌اند که در حد توان خود، اجازه این کار را ندهند. آنان دروغ نمی‌گویند.»

این در حالی است که چندی قبل یک دیپلمات آمریکایی پیشنهاد کرده بود که هسته نظامی از نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان که به آمریکا تخلیه ‌شده‌اند، ایجاد شود.

فیلیپ کوسنت، که حالا یکی از اعضای ارشد مرکز تحلیل سیاست اروپا (CEPA) است و سابقه کار در افغانستان و عراق را نیز داشته است در مطلبی در سایت این مرکز پیشنهاد کرده که ارتش آمریکا واحدی از نیروهای امنیتی افغان تخیله‌شده ایجاد کند.

به گفته او ‹چیزی که افغانان خیلی خوب با آن آشنایی دارند، جنگ است. بسیاری از افراد تخلیه شده به آمریکا دارای تجربه نظامی هستند›

از طرف دیگر کابلوف گفته است: امریکا تصمیم گرفته است که تا آن طیاره ها و تجهیزات باقی مانده از ارتش افغانستان را که در حال حاضر در مصادره تاجکستان و ازبکستان اند به اوکراین دهد.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه‌ی رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان گفته است خطر آن وجود دارد که چرخبال‌های ارتش پیشین افغانستان که هنگام سقوط این کشور بدست طالبان به تاجکستان و ازبکستان انتقال داده شده بودند، به اوکراین برسند.

او هشدار داده است که روسیه نمی‌خواهد این تجهیزات بدست اوکراین بیفتد.

کابلوف گفته است که حدود ۶۰ چرخبال و هواپیما به تاجکستان و حدود ۴۰ الی ۵۰ چرخبال و هواپیما به ازبکستان منتقل شده‌اند.

امارت اسلامی تاکید دارد که این هواپیماها باید به افغانستان بازگردانده شوند.

چندی قبل یک نظامی ارشد امریکایی به این دو کشور سفر کرده بود چگونگی تعین سرنوشت طیارات انتقال داده شده از افغانستان به تاجکستان و ازبکستان محور بحث گفتگو های او با مقام های این دو کشور بود.

بعد هم مقام‌های دفاعی امریکا گفتند که ازبکستان و تاجکستان هیچ برنامه‌ یی برای تحویل دهی این طیارات به حکومت فعلی افغانستان را ندارند.

حالا مقام های روسی میگویند که امریکا قصد انتقال این طیارات را به اوکراین دارد.

امارت اسلامی تاکنون در باره ادعا مطرح شده از سوی کابلوف چیزی نگفته است اما بار ها تاکید داشته است که واقعات در اوکراین را با بیطرفی دنبال میکند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.