Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 40756
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 15 آگوست 2022 - 17:05 |

سفر یک هیئت وزارت امور مهاجرین وعودت کنندگان برای بررسی وضعیت پناهجویان افغان به ترکیه

سفر یک هیئت وزارت امور مهاجرین وعودت کنندگان برای بررسی وضعیت پناهجویان افغان به ترکیه

یک هیئت وزارت امور مهاجرین وعودت کنندگان برای بررسی وضعیت پناهجویان افغان به ترکیه سفر می‌کند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، سفر هیئت درحالی صورت میگیرد که بر اساس آمار انجمن حمایت از پناهندگان افغان در ترکیه، حکومت ترکیه طی بیش از هفت ماه گذشته حدود ۴۰ هزار پناهجوی افغان را از آن کشور اخراج کرده است.

محمد ارسلا خروتی، معین وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان در یک نشست خبری گفت که در بحث‌‎ها و دیدارهایی که با مقامات ترکی در مورد وضعیت پناهجویان افغان و برگشت آنان در کابل داشته‌اند، قناعت شان فراهم نشده است و در این زمینه به توافق نیز نرسیده اند.

وی اضافه کرد که خواست امارت اسلامی از ترکیه این است تا بر اساس حقوق بین‌المللی که برای پناهجویان داده شده و حقوق انسانی آنان، برای پناهجویان افغان در ترکیه سهولت‌ها فراهم شود.

به گفتۀ معین وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان در مورد آمار، چگونگی روند اخراج و کمک به پناهجویان افغان در ترکیه مشکلات وجود دارد و تعهدات در زمینۀ ایجاد سهولت از جمله اشتغال‌زایی و کاروبار برای پناهجویان افغان در ترکیه عملی نشده است.

تجلیل امارت اسلامی از روز جهانی پناهنده (مهاجر)

خروتی گفت که قرار است برای بررسی وضعیت پناهجویان افغان و مشکلات شان در جریان هفتۀ روان هیئتی به ترکیه سفر کند. او افزود: ” در رابطه به برگشت پناهجویان، مشکلات و چالش‌های آنان و کمک به آنان دربارۀ تمام موارد بحث‌های تفصیلی خواهد شد و تمام مشکلات آنها مد نظر گرفته خواهد شد.”

در همین حال، انجنیر محمد علی حکمت، یکی از بنیان‌گذاران انجمن حمایت از پناهندگان افغان در ترکیه میگوید که پناهجویان افغان در ترکیه به ویژه کسانی که غیرقانونی وارد آن کشور شده اند، با مشکلات متعددی مواجه اند.

این افراد بیشتر بدون اعضای خانوادۀشان استند. او گفت: “آنان در مدتی که در داخل ترکیه استند به صورت قاچاق و کاملاً غیرقانونی زندگی می‌کنند. از هیچ نوع خدمات دولتی و قانونی استفاده نمی توانند، شفاخانه رفته نمی توانند، پوهنتون درس خوانده نمی توانند، از شهر به شهر دیگر رفته نمی توانند”.

بر اساس آمار انجمن حمایت از پناهندگان افغان در ترکیه، حکومت آن کشور از اواخر ماه جنوری سال روان تا هفتۀ گذشته، نزدیک به ۴۰هزار پناهجوی افغان که ۹۰ درصد شان افراد بدون خانواده بودند، با پروازهای چارتر به کابل برگشتانده است.

خبر می افزاید، آمار دقیق از حضور پناهجویان افغان در ترکیه وجود ندارد، اما بر اساس تخمین حکومت آن کشور ۱۲۰ هزار پناهجو در آن کشور ثبت شده اند.
گفتنی است که امارت اسلامی برای جلوگیری از اخراج اجباری مهاجرین با اعزام هیئت‌ به کشورهای همسایه به ویژه ایران و پاکستان گفتگوهای موثر انجام داده است. رخشانه علوی

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.