Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 40730
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 13 آگوست 2022 - 19:09 |

شهاب الدین دلاور: امارت اسلامی برای امنیت پروژه تاپی آماده است.

شهاب الدین دلاور: امارت اسلامی برای امنیت پروژه تاپی آماده است.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم دردیدار با رییس اجراییوی تاپی گفت امارت اسلامی برای امنیت پروژه تاپی آماده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، شیخ‌الحدیث شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم با محمدامانوف، رئیس اجرائیوی کمپنی پایپ لاین گاز تاپی و هیئت همراه شان دیدار کرد.

در دیداری که مولوی نور احمد اسلام جار والی هرات و نماینده‌‌ وزارت های خارجه، عدلیه، زراعت و مالدری و آبیاری ، مالیه، اداره ملی حفاظت از محیط زیست، دافغانستان بانک، اداره اراضی و تصدی افغان گاز نیز حضور داشتند، سرپرست وزارت معادن و پترولیم در رابطه به دوستی دیرینه و تاریخی هر دو کشورصحبت نموده گفت: امارت اسلامی افغانستان برای تامین امنیت آغاز پروژه گاز تاپی آماده میباشد.

او همچنان در رابطه به عملی سازی موارد توافق شده پروژه تاپی میان افغانستان و ترکمنستان مسایل اقتصادی، سیاسی، تخنیکی این پروژه و پیشرفت روند تطبیق پروژه یاد شده و استملاک زمین‌های دولتی و خصوصی بحث کرد .

محمدامانوف، رئیس اجرائیوی کمپنی پایپ لاین گاز با ابراز تشکر از حمایت امارت اسلامی افغانستان به خصوص وزارت معادن و پترولیم در راستای تطبیق این پروژه به نمایندگی از کشورش بر تداوم همکاری های خود با افغانستان تأکید کرد و افزود که کشور ترکمنستان نه تنها برای ساخت خط انتقال گاز تاپی در بخش های برق، راه خط آهن، فایبر نوری و سایر پروژه‌های قابل تطبیق که در نظر داریم در عرصه روابط دو کشور خیلی مهم و ارزشمند است.

ملا عبدالغنی برادر: مقامات امارت اسلامی تلاش می‌کنند تا مشکلات کشور را حل سازند

او همچنان افزود: از نگاه ترانزیتی سالانه ۴۰۰ میلیون دالر عاید افغانستان و در کارهای ساختمانی بیش از ۱۵۰۰۰ افغان شامل کار خواهند گردید و در مورد برنامه های اجتماعی که شامل چاه‌های آب آشامیدنی، کلینک‌های صحی، شهرک های صنعتی و غیره میباشد نیز صحبت نمودند.

در اخیر نماینده‌گان ادارات یاد شده در رابطه به تطبیق پروژه یاد شده نظریات شان را ابراز نمودند.

گفته می شود لوله گاز ترکمنستان از دولت آباد ترکمنستان آغاز و با عبور از افغانستان و پاکستان به فاضیلکار هند میرسد.

این لوله مشهور ، از بزرگترین پروژه‌های انتقال گاز در منطقه می‌باشد که با عملی شدن آن، افغانستان به‌ دهلیز اقتصادی میان کشور‌های آسیای مرکزی و آسیای جنوبی مبدل خواهد شد و پروژه یاد شده ، پُر منفعت‌ ترین پروژه‌ برای افغانستان به‌ شمار می‌رود. بهزاد

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.