Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ ثور , ۱۴۰۳ - 15 شوال 1445
شناسه خبر : 41064
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 04 سپتامبر 2022 - 19:44 |

ادامه واکنش ها به حمله به نمازگذاران مسجد گازرگاه هرات

ادامه واکنش ها به حمله به نمازگذاران مسجد گازرگاه هرات

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان، وزارت خارجه ایران و وزارت خارجه پاکستان حمله روز گذشته در مسجد گازرگاه در هرات را نکوهش کرده اند.

به گزارش بخش بین الملل آژانس خبری صدای پامیر، این کشورها و نهادها خواهان توقف حمله‌های مرگ‌بار برعبادتگاه‌ها در افغانستان شده اند.

یوناما در تویتی گفته است: «حمله بر مسجدی در هرات را که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از جمله کودکان شده است، محکوم می‌کنیم. حمله‌ بر افغان‌ها که سرگرم زندگی روزمره شان استند و به عبادت‌گاه‌ها می‌روند باید متوقف شود.»

توماس ویست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان، گفته است: «حمله بر مسجد گازرگاه ولایت هرات یک اقدام هراس‌افگنی است و عاملان این حمله باید محاکمه شوند.»

سید جواد سجادی، آگاه مسایل سیاسی، می‌گوید: «برخی از گروه‌های پیکار جو و افراطی در افغانستان حضور دارد که برای مخالفان خود حق زندگی قایل نیستند و کوشش می‌کنند که به هر طریق ممکن مخالفان خود را از صحنه‌ی زندگی حذف کنند.»

وزارت‌های خارجه ایران و پاکستان نیز حمله انتحاری در مسجد گازرگاه هرات را نکوهش کرده، و می‌گویند که در پیکار با پدیده افراط‌گرایی، خشونت و هراس‌افگنی در کنار مردم افغانستان استند.

وزارت خارجه ایران، گفته است: «دولت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با پدیده شوم افراط‌گرایی، خشونت و تروریسم در کنار افغانستان و ملت مظلوم آن خواهد ایستاد.»

وزارت خارجه پاکستان نیز گفته است: «دولت و مردم پاکستان عمیق‌ترین همدردی و تسلیت شان را به خانواده‌های جان باخته‌گان ابراز می‌کنند و برای زخمیان دعا می‌کنند تا هرچه زودتر شفایاب شوند. پاکستان به شدیدترین شکل و الفاظ تروریزم را محکوم می‌کند.»

حکومت سرپرست نیز در پیام توضیحی گفته است که سه هفته پیش یک هیات عالی رتبه ریاست عمومی استخبارات تنها برای تامین امنیت و مصوونیت عالمان هرات به آن ولایت رفته بود و در باره تمامی تهدیدات با مجیب الرحمان انصاری اطلاعات داده بود.

نوراحمد اسلام جار، والی هرات، می‌گوید: «امارت اسلامی افغانستان انتقام خون پاک این عالم برجسته‌ای ما را از کوردلان و گمراهانی که علمای ما را شهید می‌کنند خواهد گرفت.»

چندین حمله‌ هدفمند بر عالمان دین در سال‌های پسین در کشور انجام شده اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.