Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 41252
  پرینتخانه » انتخاب سردبیر, سرمقاله تاریخ انتشار : 15 سپتامبر 2022 - 17:25 |

افغانستان بستری برای اتصال و همکاری میان کشورهای همسایه و منطقه

افغانستان بستری برای اتصال و همکاری میان کشورهای همسایه و منطقه

افزایش مبادلات تجاری میان آسیای مرکزی و جنوبی از مسیر افغانستان نشان دهنده آن است که منطقه در حال تحول مثبت به سوی همکاری بیشتر اقتصادی است.

وزارت مالیه گفته است؛ امسال میزان ترانزیت کالاهای تجاری میان کشورهای آسیای میانه و جنوب آسیا از راه افغانستان٬ سه برابر افزایش یافته است و افغانستان از این رهگذر در آمدی خوبی داشته است.

آماری که از سوی وزارت مالیه منتشر شده است نمایانگر آن است که از یک سال به این سو، بیش از ۵۷ هزار محموله کالاهای ترانزیتی از مسیر افغانستان انتقال یافته است. بیشتر این کالاها از آسیای میانه و جنوب آسیا به ویژه هند، پاکستان، قزاقستان و ایران از راه افغانستان ترانزیت شده است.

ترانزیت کالا های تجاری آنهم با حجم وسیع٬ آهسته آهسته افغانستان را مبدل به یک نقطه وصل بین آسیای میانه و جنوب آسیا کرده است٬ تامین امنیت در افغانستان٬ سهولت های ایجاد شده از سوی حکومت این کشور و رفع بعضی محدویت ها از سوی شماری از کشور های منطقه و همسایه، در امر همکاری های ترانزیتی و افزایش حجم مبادلات تجاری مهم بوده است و می رساند که همکاری و همگرایی منطقه یی، ایده مثبت برای رشد اقتصاد منطقه است.

از دید کار شناسان اقتصاد، افزایش تزانزیت و تجارت بر ایجاد اشتغال، رشد اقتصاد و افزایش تولید ناخالص ملی در افغانستان نقش مهم دارد؛ مگر با رشد همکاری ترانزیتی تنها افغانستان نیست که منفعت بدست میآورد، واقعیت این است تجارت و ترانزیت پدیده چند بعدی است که منفعت چند جانبه دارد و در کل بر اقتصاد منطقه اثر گذار است.

در بحث همکاری های منطقه و اتصال این کشور با هم موقعیت افغانستان تعریف شده است و کشور های منطقه به اهمیت آن واقف و آگاه اند، لازمی است که این کشور ها فارغ از دغدغه های سیاسی و فارغ از اندیشه های رقابتی وارد بحث همکاری با هم شوند و حکومت افغانستان تسهیلات لازم را در امر همکاری های ترانزیتی ایجاد کرده است.

در خصوص نقش افغانستان در همکاری های منطقه یی و این که این کشور در ثبات امنیتی و اقتصادی کشور های منطقه چه نقشی مثبتی دارد میتوان به گفته های اخیر میر ضایوف رئیس جمهور ازبکستان استناد کرد.

او در مقاله یی در آستانه اجلاس سران شانگهای که امروز در شهر سمرقند ازبکستان برگزار میشود گفته است «افغانستان بخشی جدایی‌ناپذیر از فضای بزرگتر سازمان همکاری شانگهای است. مردم افغانستان اکنون بیش از هر زمان دیگری به همسایگان خوب و حمایت آن‌ها نیاز دارند…افغانستان که قرن‌ها نقش حائل را در رویارویی‌های تاریخی قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای ایفا کرده‌است، باید در یک ماموریت صلح‌آمیز جدید برای اتصال آسیای مرکزی و جنوبی تلاش کند٬ ساخت دهلیز بین‌الافغانی می‌تواند به نمادی از همکاری‌های دوجانبه سودمند بین منطقه‌ای تبدیل شود»

با تامین امنیت در افغانستان٬ امروز دروازه های همکاری از سوی این کشور با جهان باز شده است٬ اولین حرف در چنین یک وضعیت٬ همکاری های اقتصادی است.

بادرنظرداشت این ‌که افغانستان دارای موقعیت استراتژیک در منطقه است؛ جهت ایجاد بستر برای اتصال بازارهای جنوب آسیا با بازارهای آسیای مرکزی، غربی و شرقی، باید همسایه ها و کشور های منطقه در پروژه‌های بزرگ انتقالات و زیرساخت‌های تجارتی در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند و این کشور را بستری برای اتصال و همکاری میان کشور های همسایه و منطقه مد نظر داشت.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.