Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ حمل , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 41148
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 07 سپتامبر 2022 - 21:30 |

امیر خان متقی: آمریکا دیگر حریم هوایی افغانستان را نقض نکند

امیر خان متقی: آمریکا دیگر حریم هوایی افغانستان را نقض نکند

امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی از آمریکا خواست به توافقنامه دوحه پایبند بماند و دیگر حریم هوایی افغانستان را نقض نکند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه روز چهارشنبه، ۱۶ سنبله، در یک نشست خبری در کابل گزارش سالانه این‌ وزارت را ارایه کرد.

او هنگام ارایه این گزارش، از ایالات متحده آمریکا خواست که به توافقنامه دوحه پابند بماند و حریم هوایی افغانستان را دیگر نقض نکند و گفت: پرواز طیاره‌های بی‌سرنشین امریکا در کشور خلاف توافقنامه دوحه و نقض حریم هوایی کشور است و امریکا باید این کار خود را متوقف کند.

سرپرست وزارت خارجه با اشاره به روابط امارت اسلامی با دیگر کشورها گفت: وزارت امور خارجه توانسته است به بسیاری از کشورهای جهان اطمینان دهد که سفارت‌‌های خود را در کابل فعال نگه‌دارند یا بازگشایی کنند.

وی افزود: با اینکه تا هنوز به گونه رسمی از سوی کشورهای روسیه، ایران، چین و پاکستان به رسمیت شناخته نشده ایم با هیچ مشکلی برای صادرات محصولات ما و رفت و آمدها روبه‌رو نشده ایم.

امیر خان متقی در مورد نگرانی‌ها از فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان گفت که در یک سال گذشته هیچ گروهی نتوانسته از خاک افغانستان برضد کشورهای دیگر استفاده کند.

وی افزود در حالی که در بیست سال گذشته بیش از ۵۰ کشور نتوانستند داعش را در افغانستان شکست دهند، اما امارت اسلامی این گروه را شکست داده و داعش در افغانستان هیچ قلمروی در اختیار ندارد.

او افزود که امارت اسلامی نه تنها روابط با این گروه‌ها قطع کرده بلکه در برابر گروه‌های خارجی مبارزه کرده و قربانی داده است.

مولوی امیر خان متقی در واکنش به اعلام نشست سیاسیون افغانستان در ویانا گفت که آنها باید از صبر و حوصله کار گرفته و دیگر برای تخریب کشور اقدام نکنند.

وی افزود: برخی از کسانی‌که در ۲۰ سال اشغال امریکا مشهور شدند و سرمایه و حیثیت پیدا نمودند، حالا با ختم اشغال دیگر خواب‌های گذشته را نبینند”.

او گفت: نشست‌های که به جهان بگویند، با امارت اسلامی تعامل نکنند و بالای مردم و حکومت فشار بیاورند دیگر نتیجه نداده و باز هم به حیثیت آنها صدمه بیشتر وارد می‌کند.

آقای متقی گفت: سیاسیون باید قبول کنند که برای تشکیل یک حکومت قوی مرکزی ناکام شدند و نتوانستند افغانستان را به سوی ترقی سوق دهند.حالا که زمینه خدمت مساعد شده است باید همگی از این فرصت استفاده کنند.

او گفت:” چنین نشست‌ها نه برای ما جای تشویش است، نه نتیجه می‌دهد و نه هم برای برگزار کننده‌گان آن فایده دارد.

 

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.