Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 41272
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 20 سپتامبر 2022 - 17:19 |

تصمیم سفر به اسرائیل از سوی رجب طیب اردوغان

تصمیم سفر به اسرائیل از سوی رجب طیب اردوغان

منابع خبری روز سه‌شنبه گزارش دادند، رئیس جمهور ترکیه که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویارک رفته است در دیدار با نمایندگان جوامع یهودی در امریکا گفته که قصد دارد به اسرائیل سفر کند.

به گزارش امور بین الملل خبرگزاری آژانس خبری صدای پامیر و به نقل از خبرگزاری ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به گروهی از رهبران یهودی گفت که قصد دارد از اسرائیل بازدید کند.

بر اساس این گزارش، یکی از شرکت کنندگان در این نشست به این خبرگزاری گفته که رئیس جمهور ترکیه همچنین در نشست با رهبران سازمان‌های یهودی امریکایی مدعی شده که یهودی ستیزی جنایت علیه بشریت است.

در همین رابطه خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز گزارش داد، اردوغان در نیویارک با نمایندگان جوامع یهودی در امریکا دیداری پشت درهای بسته برگزار کرده است و در این دیدار شماری از سران سازمان‌های یهودی در امریکا حضور داشتند.

خبرگزاری آناتولی جزئیات بیشتری از این دیدار و موضوعات مطرح شده در آن گزارش نکرده است.

ترکیه و اسرائیل سه‌شنبه گذشته از توافق برای عادی سازی روابط و تبادل سفیر میان دو طرف خبر دادند.

این تصمیم زمانی اتخاذ شد که کمتر از دو هفته از حمله اسرائیل به نوار غزه و کشته شدن ۴۹ فلسطینی و زخمی شدن بیش از ۳۶۰ نفر دیگر می‌گذشت.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در این باره آمده است که این توافق در گفتگوی تیلفونی میان یائیر لاپید و اردوغان رئیس جمهور ترکیه حاصل شده است.

لاپید نیز در سخنانی در این باره اظهار کرد: از سرگیری روابط با ترکیه یک دارایی مهم برای ثبات منطقه‌ای و نوید اقتصادی بسیار مهم برای شهروندان ما است.

برخی کارشناسان معتقدند که انقره از بحران‌های اقتصادی مختلف رنج می‌برد و اردوغان راه حل این مشکلات را بهبود روابط انقره – تل آویو می‌داند و وی به همین خاطر سران اسرائیل را دعوت به بهبود و تقویت روابط با ترکیه می‌کند.

دعوت “اسحاق هرتسوگ” رئیس جمهور اسرائیل به ترکیه و فرستادن وزیر خارجه ترکیه به تل آویو همه در راستای همین هدف انجام شد.

در واقع انقره در اسرائیل به دنبال اقتصاد است زیرا روابط امنیتی و اطلاعاتی انقره – تل آویو همان گونه که اردوغان اعلام کرده، قطع نشده است.

چشم ترکیه به گاز به سرقت رفته فلسطین است و تلاش می‌کند این گاز از خاک ترکیه به اروپا منتقل شود تا انقره به عنوان معبر و گذرگاه انرژی از شرق به غرب به یک امتیاز ژئوپلتیک دست یابد و در کنار دریافت گاز ارزان از رژیم اسرائیل، سالانه میلیاردها دالر نیز حق عبور گاز بگیرد.

ترکیه همچنین تلاش می‌کند با توریزم و تجارت دروازه‌ای برای تقویت و استحکام روابط با اسرائیلی ها باز کند، به رغم اینکه حجم روابط تجاری میان انقره و تل آویو از مرز چهار میلیارد دالر در سال عبور کرده است.

ترکیه علاوه بر برقراری همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با اسرائیل، از نفوذ لابی‌های صهیونیستی نیز برای بهبود روابط واشنگتن – انقره و حل و فصل اختلاف‌های موجود بهره می‌برد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.