Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 41104
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 05 سپتامبر 2022 - 13:22 |

مذاکرات امارت اسلامی با چین در مورد پیوستن افغانستان به دو پروژه استراتیژیک

مذاکرات امارت اسلامی با چین در مورد پیوستن افغانستان به دو پروژه استراتیژیک

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که در مورد پیوستن افغانستان به دو پروژه استراتیژیک چین، مذاکرات با مقام‌های چینی در جریان است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، آقای عزیزی در مصاحبه با تلویزیون دولتی “سی جی تی ان” گفته که افغانستان خواهان پیوستن به دو پروژه بزرگ یک کمربند و راه و دهلیز اقتصادی چین و پاکستان است.

او به تلویزیون دولتی سی‌جی‌تی‌ان گفت: “در مذاکراتی که با کشور چین داشتیم، خواستیم که افغانستان در [طرح] یک کمربند و یک راه و دهلیز اقتصادی چین و پاکستان شریک شود.”

عزیزی افزوده که چین از راه پامیر افغانستان می‌تواند یک مسیر تجاری به سوی خلیج فارس ایجاد کند.

طرح یک کمربند و یک راه که به نام راه ابریشم جدید نیز یاد می‌شود، مجموعه پروژه‌های عمرانی و زیرساختی بلندپروازانه چین است که در سال ۲۰۱۳ توسط شی جین پینگ رییس جمهور این کشور راه اندازی شد.

این طرح که هزینه آن بیش از یک هزار میلیارد دالر تخمین زده شده، از شرق آسیا تا اروپا را در بر می‌گیرد و به گفته تحلیلگران، چین با آن می‌خواهد نفوذ سیاسی و اقتصادی خود را در مناطق پهناور در آسیا، افریقا و شرق اروپا گسترش دهد.

دهلیز اقتصادی چین و پاکستان یکی از پروژه‌های بزرگ کمربند و راه در پاکستان است و در واقع پای چین را در سیاست و مناسبات خارجی پاکستان، به خصوص در رقابت با غرب و هند قوی کرده است.

ازسوی دیگر، آقای عزیزی در این مصاحبه از چین خواسته که کار استخراج معدن مس عینک که قراردادش در سال ۱۳۸۷ امضا شد را بزودی آغاز کند.

او افزوده، امیدوار است که شرکت‌های چینی به سرمایه گذاری در بخش استخراج معادن افغانستان بپردازند تا منابع مالی برای مبارزه با فقرزدایی، در اختیار طالبان قرار‌ گیرد.

گفتنی است که شرکت چینی برخلاف تعهدات خود با گذشت ۱۴ تا هنوز کار عملی معدن مس عینک لوگر را آغاز نکرده‌است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.